A retórica definida como um processo de identificação em uma abordagem semiótica

Authors

  • Gilmar Adolfo Hermes Universidade Federal de Pelotas

Abstract

: The ongoing research “The universe of meanings in Luiz Carlos Merten's journalistic texts about cinema” proposes a semiotic analysis, problematizing aspects related to how national films are mediated by journalistic rhetoric. It is noticed that there are rhetorical processes of "identification", both by journalistic texts and by Brazilian film production. In this article, the notion of “identity” is theoretically considered in a semiotic perspective. From the texts of Vincent Colapietro (2007, 2014), it is recognized that speculative rhetoric, in one of Charles Sanders Peirce's last theoretical reflections, evidenced not only the importance of rhetoric in the semiotic context, but also proposed a new understanding of rhetoric, often presented as the 'art of persuasion', but which, for Peirce, consists in the power of signs to change habits and agency. It is understood that semiosis is rhetorically produced in the instances of communication and identification. John Durham Peters (1999) historically situates Peirce's semiotic theory in a context of the emergence of psychology and highlights the dialectic between solipsist and communicative paradigms in the historical context of theory development. The semiotic approach suggested by Peirce is contrasted with some definitions from authors with closer ties to Sociology, such as Stuart Hall (2002) and Anthony Giddens (2012). The contribution of Peirce's semiotic theory to the problematization of identity or identification issues in semiotic research on the rhetoric of journalistic texts about cinema is outlined.

Author Biography

Gilmar Adolfo Hermes, Universidade Federal de Pelotas

Gilmar Adolfo Hermes é professor do Curso de Comunicação Social da Universidade Federal de Pelotas. Graduado em Comunicação Social - Habilitação Jornalismo, pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1987), mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996) e doutor pelo Programa de Pós Graduação em Ciências da Comunicação, na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005). No ano de 2018, realizou um estágio pós-doutoral na Universidade de Rhode Island (Estados Unidos). Foi repórter e editor no Jornal NH, do Grupo Editorial Sinos, em Novo Hamburgo, no Rio Grande do Sul, na área de jornalismo cultural. As pesquisas acadêmicas desenvolvidas pelo autor tratam de temas como jornalismo cultural, artes visuais e semiótica. A sua pesquisa de doutorado tratou de ilustrações jornalísticas produzidas por artistas plásticos e ilustradores jornalísticos especializados. Atualmente, realiza pesquisas sobre jornalismo cultural sobre cinema.  

Published

2021-07-31

How to Cite

Hermes, G. A. (2021). A retórica definida como um processo de identificação em uma abordagem semiótica. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 12(1), 207–228. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/passagens/article/view/67964

Issue

Section

Dossiê Semiótica e Culturas da Comunicação