Impasses na modernização de Cuba

música e consumo cultural na fábrica de arte cubano

Authors

  • Thiago Soares Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v13iesp.80785

Abstract

Based on the consolidation of the Fábrica de Arte Cubano (Cuban Art Factory) as a cultural, musical and tourist place in the city of Havana, the article questions how the project problematizes the nostalgic imagination about Cuba. It discusses the institutionalization of Havana as music city (HERSCHMANN and FERNANDES, 2018), based on public policies that support Cuban artistic and musical expressions by the State. It is postulated that the Fábrica de Arte Cubano is a space in which part of Cuban youth perform their Cubanity through multiple belongings, harnessing a nostalgic imagination (KNAUER, 2001) to consmopolitical becoming (SOARES, 2021), highlighting the challenges and powers of living on the caribbean island. It is speculated that the Fábrica de Arte Cubano is an urban metaphor for the challenges regarding the modernization of the socialist island.

Author Biography

Thiago Soares, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Comunicação (PPGCOM) e do Departamento de Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Realizou pós-doutoramento na Universidade Federal Fluminense (UFF); doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e mestrado em Teoria da Literatura pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Integrante do grupo de pesquisa Laboratório de Análise em Música e Audiovisual (LAMA/UFPE). Autor dos livros "Ninguém é Perfeito e a Vida é Assim: A Música Brega em Pernambuco" (2017); "A Estética do Videoclipe" (2014) e "Videoclipe, O Elogio da Desarmonia" (2004) e de inúmeros artigos e ensaios sobre interfaces música e mídia; performance; audiovisual; cultura pop; jornalismo e cultura de celebridades.

Published

2022-12-30

How to Cite

Soares, T. (2022). Impasses na modernização de Cuba: música e consumo cultural na fábrica de arte cubano . Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 13(esp), 185–202. https://doi.org/10.36517/psg.v13iesp.80785

Issue

Section

Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens