Deslocamentos na paisagem

melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas

Authors

  • Larissa Veloso Assunção Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v13iesp.80883

Abstract

This article aims to discuss the relationship with the urban landscape in the films of Chantal Akerman and Jonas Mekas. For this, we intend to resume some theoretical discussions around the filmic space from authors such as Giuliana Bruno (2018), for example. We are interested in reflecting on the spatial dimension of cinema, conceiving the film landscape not only as a scenario or background for actions, but as a central element of the narratives of such filmmakers. Their films are based on displacements through space, in an errant transit that reveals a melancholy dimension of this journey, in which both filmmakers, each in their own way, announce a kind of absence of belonging, a constant feeling of being a foreigner. The article, therefore, seeks to mobilize some theoretical discussions about space in cinema in the analysis of Akerman and Mekas' films, more specifically in the works News from home (Akerman, 1977), Lost, Lost, Lost (Mekas, 1976) and Walden: Diaries, Notes and Sketches (Mekas, 1968).

Author Biography

Larissa Veloso Assunção, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

É mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Graduada em Cinema e Audiovisual pela mesma instituição. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Cinema. Atualmente, cursando a graduação em Letras Bacharelado em Português, pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Published

2022-12-31

How to Cite

Assunção, L. V. (2022). Deslocamentos na paisagem: melancolia nos filmes de Chantal Akerman e Jonas Mekas. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 13(esp), 138–163. https://doi.org/10.36517/psg.v13iesp.80883

Issue

Section

Dossiê Comunicação, Cidade e Viagens