Identidades políticas no TikTok

o efeito das estratégias de Lula e Bolsonaro no engajamento jovem nas eleições de 2022

Authors

  • Pedro Henrique Ramos Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • Lara Salgueiro Oliveira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36517/psg.v15i2%20especial.94443

Abstract

TikTok is currently a platform with unique characteristics: part social network, part streaming service, the Chinese app has become woven into the cultural fabric of younger generations. It serves as both a catalyst and a driver of its own digital language, compelling newcomers to adapt their identity to this medium if they wish to communicate effectively within this environment. In this article, we analyze the posts of candidates Jair Bolsonaro and Luiz Inácio Lula da Silva during the official 2022 electoral campaign period, exploring how these politicians adjusted their communication for the young audience prevalent in TikTok culture. The results show that both candidates adapted their strategies and language to connect with the app's target audience, achieving different outcomes. As a theoretical contribution, this article offers methodological approaches for research on and within the platform, further discussing the platform's impact on studies of digital culture.

Author Biographies

Pedro Henrique Ramos, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Professor no Ibmec SP e doutorando em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing. Mestre em Direito e Desenvolvimento pela Escola de Direito da Fundação Getúlio Vargas e bacharel em Direito pela Universidade de São Paulo, com pós-graduação pelo Instituto Internacional de Ciências Sociais e pela University of Southern California. Foi pesquisador visitante no Centre for Socio-Legal Studies da Universidade de Oxford, no Center of Internet and Society daUniversidade de Stanford e pesquisador associado no InternetLab.

Lara Salgueiro Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Bacharel em direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Teve seu artigo premiado no 3º Congresso de Inteligência Artificial do TIDD/PUC-SP e integrou o Spring Group 2024 do Center for AI and Digital Policy.

Published

2024-11-24

How to Cite

Ramos, P. H., & Salgueiro Oliveira, L. (2024). Identidades políticas no TikTok: o efeito das estratégias de Lula e Bolsonaro no engajamento jovem nas eleições de 2022. Passagens: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Comunicação Da Universidade Federal Do Ceará, 15(2 especial), 57–81. https://doi.org/10.36517/psg.v15i2 especial.94443

Issue

Section

Dossiê Identidades infantis e juvenis na cultura digital