THE DANCE OF LACK: THE UNVEILING OF THE REAL IN PINA BAUSCH'S DANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.14.2023.e023015

Keywords:

Dance; psychoanalysis; anguish; unheimlich; Pina Bausch

Abstract

This article aims to investigate what would be the effects of unveiling the real on stage for the spectator of modern and contemporary dance by analyzing, in line with psychoanalytic theory, the work Kontakthof (1978) by the German dancer and choreographer Pina Bausch, founder of the Tanztheather Wuppertal, who revolutionized contemporary dance, by bringing to the stage the subjectivity of each dancer, awakened through a creation process that is peculiar to her, and which allows her to establish a direct connection with the spectator, by evoking such feelings as shock and estrangement (unheimlich), which can also be understood as a display of anguish, an edge phenomenon, which signals this last limit prior to the real and the field of jouissance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Greta Fernandes Moreira, Universidade Veiga de Almeida

Psicóloga, Psicanalista e Advogada. Doutora pelo programa de Pós-graduação em Psicanálise, Saúde e Sociedade da Universidade Veiga de Almeida no Rio de Janeiro.

Betty Bernardo Fuks, Universidade Veiga de Almeida

Professora do Programa de Pós-graduação em Psicanálise, Saúde e Sociedade da Universidade Veiga de Almeida no Rio de Janeiro. Editora da Revista online Trivium: estudos interdisciplinares.

References

Referências

Agamben, G. (2014). Nudez. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Baas, B. (1998). De la chose à l’objet: Jacques Lacan et la traversée de la phénoménologie. Paris: Peeters Vrin.

______. (2001). O desejo puro. Rio de Janeiro: Revinter Ltda.

Climenhaga, R. (2009). Pina Bausch. New York: Routledge.

Foster, H. ([1996] 2014). O retorno do real. In: Foster, H. O retorno do real: A vanguarda no final do século XX (pp. 123-158). São Paulo: Cosac Naify.

Frayze-Pereira. J.A. (2005). Arte, Dor: Inquietudes Entre Estética e Psicanálise. Cotia, SP: Ateliê Editorial.

Freud, S. ([1915] 2013). As pulsões e seus destinos. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

______. ([1919] 2019). O infamiliar. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

______. ([1923] 1976). El yo y el ello. In: Freud, S. Obras Completas. Buenos Aires: Amorrortu Ed., v. XIX.

______. ([1926] 1976). Inhibición, síntoma y angustia. In: Freud, S. Obras Completas. Buenos Aires: Amorrortu Ed., v. XX.

Iannini, G. (2004). O olho negro das favas: exercício de estética lacaniana. In: Iannini, G.; Rocha, G. M.; Pinto, J. M.; Safatle, V. (orgs.). O tempo, o objeto e o avesso, p. 75-91. Belo Horizonte: Autêntica.

Lacan, J. ([1962-1963] 2005). O Seminário, livro 10: A angústia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

_______. ([1964] 1996) O Seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Rivas, G. (2014). Cuerpo: efectos escénicos y literarios. Pina Bausch. Las Palmas de Gran Canaria.

Rivera, T. (2006). Ensaio sobre a sublimação. Discurso, nº 36, p. 313-326.

_______. (2013). O retorno do sujeito: Sobre performance e corpo. In: Rivera, T. O avesso do imaginário: arte contemporânea e psicanálise. São Paulo: Cosac Naify.

Sales, C. (2016). A experiência da angústia na clínica psicanalítica e na arte da performance. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Published

2023-05-01

How to Cite

Fernandes Moreira, G., & Bernardo Fuks, B. (2023). THE DANCE OF LACK: THE UNVEILING OF THE REAL IN PINA BAUSCH’S DANCE. Journal of Psychology, 14, e023015. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.14.2023.e023015