“Xique Chique” Style: consumption of popular culture in the metropolis of São Paulo

Authors

  • Maria Celeste Mira

Keywords:

Cultural Consumption, Folk Culture, Social Class, Lifestyle, Pierre Bourdieu

Abstract

The aim of the text is to discuss, from selected bibliography, in which circumstances the traditional folk culture is revalued at the end of the twentieth century, joining a new moment in the history of the appropriation of practices related to it. Then, from the examples raised in empirical research, the text aims to verify the place occupied by this new universe of stylistic possibilities in the cultural consumption market. To conclude, based on the theoretical framework of Pierre Bourdieu, it argues about the importance of considering the relationship of social class in this and in the analysis of consumption and lifestyle in general.

Author Biography

Maria Celeste Mira

Professora livre docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais da PUC-SP, com atuação nas áreas de Sociologia da Cultura e Antropologia Urbana.

References

ALBUQUERQUE JR. Durval M. de. A invenção do nordeste e outras

artes. São Paulo: Cortez, 2009.

ALVES, Elder P. M. A economia simbólica da cultura popular

sertanejo-nordestina. Maceió: Edufal, 2011.

ANIMALE. Disponível em:

http://www.animale.com.br/territorioanimale/moda/verao-2015-chitacom-vibe-de-tapecaria/#.V1tHNrsrLZ5Acesso

em 05/06/2016

BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma

economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2002.

_____. É possível um ato desinteressado? In:Razões práticas:sobre a

teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

_____. La distinción: Criterios y bases sociales del gusto.Madri:

Taurus, 1988.

_____; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus de arte na

Europa e seu público. São Paulo: Edusp/Zouk, 2003.

_____ ; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude.

El oficio de sociólogo:Pressupuestos Epistemológicos.15. ed. Cidade

do México: Siglo XXI Editores, 1993.

BUENO, Maria Lucia. De cozinheiro a chef, de artesão a produtor

intelectual. Gastronomia, tradições culturais brasileiras e estilos de

vida na globalização cultural. Caxambu-MG: 38º. Encontro Anual da

Anpocs, 2014.

ELIAS, Norbert. A sociedade de corte. Lisboa: Estampa, 1986

EM NOTÍCIAS. Informativo Eletrônico da Galeria Brasiliana, v. 1, n.

São Paulo, jul. 2008.

FARIAS, Edson. Ócio e negócio:festas populares e entretenimentoturismono

Brasil. Curitiba: Appris, 2011.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. As culturas populares no capitalismo.

São Paulo: Brasiliense, 1983.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence, (orgs.). A invenção das

tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

JEUDY, Henri-Pierre. Memórias do social. Rio de Janeiro: Forense

Universitária, 1990.

LIMA, Ivaldo M. de F. Maracatus-Nação:ressignificando velhas

histórias. Recife: Edições Bagaço, 2005.

LAHIRE, Bernard. Indivíduos e mistura de gêneros: Dissonâncias

culturais e distinção de si. In Dados – Revista de Ciências Sociais, Rio

de Janeiro, vol. 50, n. 4, p. 795-825, 2007.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. De losmedios a lasmediaciones.

Barcelona: Gustavo Gili, 1987.

MATOS, Sergio J. Studio Design, 2014. Disponível em:

http://sergiojmatos.blogspot.com.br/2014/09/chita-armchair-poltronachita.html.

Acesso em 05/06/2016

MATTELART, Armand. Diversidade cultural e mundialização. São

Paulo: Parábola, 2005.

MIRA, Maria Celeste. Entre a beleza do morto e a cultura viva:

cultura popular na São Paulo da virada do milênio. São Paulo:

Intermeios/ Fapesp, 2016 (no prelo).

_____. Diversidade cultural em São Paulo: o “orgulho caipira”. In:

FARIAS, Edson e MIRA, M. C. (orgs.). Faces contemporâneas da

cultura popular. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2014, p.75-95

_____.Sociabilidade juvenil e práticas culturais tradicionais na cidade

de São Paulo. Sociedade e Estado,Brasília, n. 2, v. 24, p. 563-597,

mai.-ago. 2009.

_____. O leitor e a banca de revistas: a segmentação da cultura no

século XX. São Paulo: Olho D´Água/ Fapesp, 2001.

NICOLAU NETTO, Michel. O discurso da diversidade e a world

music. São Paulo: Annablume/ Fapesp, 2014.

ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense,

_____. A moderna tradição brasileira: Cultura brasileira e indústria

cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.

ROBINS, Kevin. Reimagined communities? European image spaces

beyond Fordism.In Cultural Studies,Londres,Cambrige University

Press, n. 2, v. 3, may. 1989.

SIMMEL, Georg. Philosophie de l’argent. Paris: PUF, 1987.

URRY, John. O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades

contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel/SESC, 2001.

VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa. São Paulo: Ed. Victor

Civita, 1985.

WEBER, Max. Classe, Estamento, Partido. In Ensaios de Sociologia.

Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1982

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura.Rio de Janeiro: Jorge

Zahar Editores, 1979.

Published

2017-06-07

How to Cite

Celeste Mira, M. (2017). “Xique Chique” Style: consumption of popular culture in the metropolis of São Paulo. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 48(1), 126–154. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18884