Multiculturalism and public schools

Authors

  • Elbio Miyahira Pontíficia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Multiculturalism, Identity, Interculturalism

Abstract

This article discusses the theoretical concepts of multiculturalism. It discusses the conceptual differences of multiculturalism as well as the dilemma that the current multicultural society poses to liberal multiculturalism by confronting the positive and negative aspects of freedom. It also discusses the possibility of the essentialization of culture and the internal homogenization of minority group members in political struggles. This article also analyzes the results of a sociometric test conducted in a class of a state elementary school in the city of São Paulo, where there is a considerable number of foreigners and children of foreigners. It analyses the interactions, or lack thereof, of foreign students, children of foreigners, and Brazilians, in addition to the school’s attitude toward this multicultural situation. This analysis of the interaction among the students occurs through sociometric tests in the areas of esthetics, socialization, and academics.

Author Biography

Elbio Miyahira, Pontíficia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em teologia pela Faculdade de Teologia Metodista Livre (1998), graduação em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (2009) e mestrado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC SP pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade concluído em 2015. Doutorado em andamento pelo mesmo programa da PUC SP

References

BACKSTROM, Bárbara; CASTRO-PEREIRA, Sofia (2012). A questão migratória e as estratégias de convivência entre culturas diferentes em Portugal. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, Brasília, ano XX, no. 38, Jan/Jun, pp. 83-100.

BAUMANN, Gerd (2012). El enigma multicultural - un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas.Barcelona: Paidós.

CANEN, Ana; OLIVEIRA, Angela M. A. de (2002). Multiculturalismo e currículo em ação: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, no. 21, Set/Out/Nov/Dez, pp. 61-74.

FREDERICO, Celso (2016). O Multiculturalismo e a dialética do universal e do particular. Estudos Avançados, São Paulo, no. 30 (87), pp. 237- 254.

HALL, Stuart (2003). Da diáspora - identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil.

LOPES, Ana Maria D´Ávila (2012). Da coexistência à convivência com o outro: entre o multiculturalismo e a interculturalidade. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, Brasília, ano XX, no. 38, Jan/Jun, pp. 67-81.

MARTUCCELLI, Danilo (1996). As contradições políticas do multiculturalismo. In Revista Brasileira de Educação, mai/jun/jul/ago, n.2.

MATEOS, Natalia Ribas (2004). Una invitación a la sociologia de las migraciones. Barcelona: Edicions Bellaterra.

MIYAHIRA, Elbio (2015). Relação entre professor e família: um estudo sobre alunos bolivianos e nordestinos na escola pública. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

OLIVEIRA, Lis Régis Pondeteiro (2013). Encontros e confrontos na escola: um estudo sobre as relações sociais entre alunos brasileiros e bolivianos em São Paulo. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

BARTH, Fredrik. Grupos étnicos e suas fronteiras. In: POUTIGNAT, Philippe e STREIFF-FENART, Jocelyne. Teorias da etnicidade. São Paulo: Editora UNESP, 2011, pp. 187-227.

RODRIGUES, Leda Maria Oliveira; SOARES, Cybele de Faria e; MIYAHIRA, Elbio; CUNHA, Marinaldo; MOLINARI, Simone Garbi Santana (2014). Imigração recente e educação, o caso do Estado de São Paulo e sua metrópole. Anais da XIX Encontro nacional de estudos populacionais: população, governaça e bem-estar. São Pedro: ABEP.

SANSONE, Livio (2003). Multiculturalismo, Estado e modernidade - As nuanças em alguns países europeus e o debate no Brasil. DADOS - Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, vol. 46, no. 3, pp. 535-556.

VITA, Álvaro de (2002). Liberalismo igualitário e Multiculturalimo. Lua Nova, no. 55-56, pp. 5-27.

Published

2018-11-01

How to Cite

Miyahira, E. (2018). Multiculturalism and public schools. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 49(3_Nov/Fev), 455–478. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/31485