MULTIPLE PERSPECTIVES ON CINEMATIC IMAGES

Authors

  • Ângela Julita Leitão de Carvalho UNIFOR

Abstract

This paper analyzes different theoretical positions regarding the comprehension of cinematographic images. While to some aesthetic schools the images are faithfulcopies of the perceived object, in other approaches they should be regarded as a construction process of which the artist's subjectivity and values are apart. The study also examines the manner in which the Cinema Novo, in the 1960's, adds to its aesthetic traces features of the modern and critical cinema which developed at that time, perceiving the construction of cinematographic images as a simulation and a trick, and not as a faithful representation of what is “real”.

Author Biography

Ângela Julita Leitão de Carvalho, UNIFOR

Doutora em Sociologia pela Universodade Federal do Ceará (2006), Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Ceará (1984), Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Ceará (1974).

References

ADORNO, Theodor e Horkheimer, Max. Dialética do

esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

ANDREW, ]. Dudley. As principais teorias do cinema: uma

introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1989.

AUMONT, Iacques e outros. A estética do filme. Campinas, SP:

Papirus, 2002.

BAZIN, André. Ontologia da imagem cinematográfica, in A

experiência do cinema (org.) Ismail Xavier. Rio de Janeiro:

Edições Graal, 2005.

BENJAMIN, Walter. "A obra de arte na era de sua

reprodutibilidade técnica': in Magia e técnica, arte e política.

São Paulo: Brasiliense, 1994.

ECO, Umberto. Obra Aberta. São Paulo: Perspectiva, 2000.

BENTES, Ivana. Glauber Rocha: cartas ao mundo. São Paulo:

Companhia das Letras, 1997.

FIGUEIRÔA, Alexandre. Cinema Novo: a onda do jovem cinema

e sua recepção na França. Campinas-SP: Papirus, 2004.

GOMES, Paulo Emílio SaIles. Cinema: trajetória no

subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

METZ, Christian. A Significação no cinema. São Paulo:

Perspectiva, 1977.

MOURA, Roberto. "A Bela Época (Primórdios - 1912)"; Cinema

Carioca (1912-1930), in História do cinema brasileiro (org.)

Fernão Ramos. São Paulo: Art Editora, 1987.

PARANAGUÁ, Paulo Antonio. "Vera Cruz (Companhia

Cinematográfica Vera Cruz)", in Enciclopédia do Cinema

Nacional Fernão Pessoa Ramos, Luiz Felipe Miranda (org.) -

São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2000, p. 561; 288.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas-São

Paulo: Papirus, 2003.

VANOYE, Francis e Goliot-Lété, Anne. Ensaio sobre a análise

fílmica. Campinas-SP: Papirus, 2002.

VIElRA, João Luís. "Chanchada': in Enciclopédia do Cinema

Nacional. Fernão Pessoa Ramos, Luiz Felipe Miranda.(org.)

- São Paulo: Editora SENAC, 2000, p. 117/119.

___ o O Olhar e a cena: melodrama, Holywood, cinema novo,

Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac e Naify, 2003.

___ o O Discurso Cinematográfico: a opacidade e a

transparência, 3" edição. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Published

2018-08-24

How to Cite

Carvalho, Ângela J. L. de. (2018). MULTIPLE PERSPECTIVES ON CINEMATIC IMAGES. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 38(1), 19–29. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/33403