Pedagogical plan of the Kijêtxawê Zabelê Indigenous State School

the narrative of a dream

Authors

  • Vera Lúcia da Silva Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.50.3.d02

Abstract

This article intends to carry out a respectful and contextualized
reading of the political pedagogical project of the Kijêtxawê
Zabelê Indigenous State School, located in Cumuruxatiba in
the municipality of Prado in Bahia, created by initiative and
struggle of the Pataxó people. Such reading aims to compare
what is the intercultural experience thought and lived by them
in the daily routine of their school practices. For this purpose, indigenous and non-indigenous authors will be placed into dialogue, namely: Daniel Munduruku (2012a; 2013b), Nestor Canclini (1983), Vera Candau (2008) and Stuart Hall (2003). All these readings point to intercultural education as a means to ensure that difference will be recognized, to the same extent
that inequalities dating back centuries will be problematized
and solved, in the field of recognition and rights disputes.

Keywords: Education; PPP; Interculturality; Indigenous;
Pataxó.

Author Biography

Vera Lúcia da Silva, Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB

Professora de Língua Portuguesa da educação básica na rede pública estadual da Bahia, mestra em Literatura. Cultura e Contemporaneidade na PUC Rio, doutoranda do programa de pós-graduação em Estado e Sociedade da Unifersidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). Tem como principal publicação o artigo "Os Pataxó do Prado -BA: uma leitura em vozes diversas, disponível em http://www.revistas2.uepg.br/index.php/muitasvozes/article/view/7259, bem como em versão impressa da revista.

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Published

2019-11-01

How to Cite

Silva, V. L. da. (2019). Pedagogical plan of the Kijêtxawê Zabelê Indigenous State School: the narrative of a dream. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 50(3), 29–72. https://doi.org/10.36517/rcs.50.3.d02

Issue

Section

Dossiê: Novos sujeitos, novos direitos e cidadania: pluralismos e perspectivas do Sul