Communicational Metropolis: public art, self-representation transurban subject

Authors

  • Massimo Canevacci

Keywords:

Arts, Anthropology, Performative City, Ubiquitous City, Exterminated Metropolises

Abstract

In this article I walk among the relationships that make up the fi elds of anthropology, arts and metropolis in the glocal contact. I present a brief incursion into the key concepts that characterize the communicational metropolis: a performative city, an ubiquitous city and the exterminated metropolises. In these writings emerge, then, a kind of “ubiquitous ethnography” based on syncretic and polyphonic tensions that perform between fl oating identities, visual fetishes and digital cultures. Thus, the communication division of labor between the narrator and who is narrated – between self and hetero-representation – penetrates the emerging contradiction between the production of digital technologies and the use of this same technologies for ubiquitous subjects with autonomous worldviews.

Author Biography

Massimo Canevacci

Professor de Antropologia Cultural e de Arte e Culturas Digitais na Faculdade de Ciências da Comunicação, Universidade de Roma “La Sapienza”. Desde 1984, ensina e faz pesquisa também no Brasil. Pelas pesquisas sobre São Paulo,recebeu, em 1995, do Governo Federal Brasileiro a “Ordem Nacional do Cruzeiro do Sul”. Como professor visitante, atuou em diversas universidades europeias, americanas, em Tóquio (Japão), em Nankin (China), Florianópolis (Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC), Rio de Janeiro (Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ), São Paulo (Universidade de São Paulo – USP). Atualmente, é professor visitante no Instituto de Estudos Avançados, na Universidade de São Paulo (IEA-USP) e integra a Comissão Científi ca do mesmo Instituto.

References

BAKHTIN, M. L’autore e l’eroe. Teoria litteraria e scienze umane. Torino:

Einaudi, [1979] 1988.

CANEVACCI, M. Culturas eXtremas. Mutações juvenis entre corpos e

metrópole. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

CANEVACCI, M. A Linha de po’. A cultura Bororo entre mutação e

auto-representação. São Paulo: Annablume, 2012.

GOLDBERG, R. A arte da performance. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

MUDLER, A. (eds.). Transurbanism, V2. Rotterdam: NA Publisher, 2002.

PESSOA, F. O eu profundo e os outros eus. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,

ROSALDO, R. Culture & truth: The remaking of social analysis. Boston:

Beacon Press, 1989.

SOBCHACK, V. (ed.). Meta-morphing: Visual transformation and the

culture of Quick. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000.

TURNER, V. From ritual to theatre: The human seriousness of play. New

York, New York: PAJ Publications, 1982.

Published

2016-10-27

How to Cite

Canevacci, M. (2016). Communicational Metropolis: public art, self-representation transurban subject. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 47(1), 173–191. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5683