Sociology and Higher Education: some theoretical and methodological reflections.
Keywords:
Higher Education, Sociology of Education, Public Sociology, Sociological TheoryAbstract
This article exposes and discusses sociological accesses to the higher education topic, taking the contributions of Michael Burawoy to the construction of typifications to sociology. Through these categorizations and through analysis of their forms, we present here possible ways to a theoretical treatment of higher education, validating approaches of sociology, as a representative of social sciences. Thus, the text seeks to undertake a conceptual summary, allowing the constructions of work objects and thematic surveys within the larger universe of relationships – taking into consideration the scenery of intense educational changes and practical forms of the university in Brazil. The relevance of a public sociology and its complementary counterparts is taken as an emerging instrument or work tool, result of theoretical advances in the recognition of social research of sociological basis.
References
BANDERA, N.; FONTES, L. “Entrevista com Ruy Braga” in Plural, Revista de pós-graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v.17.1,2010, PP. 175-196.
BASTOS, Ana Paula Barbosa Leite. Herdeiros ou sobreviventes: mobilidade social no ensino superior no Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado. IFICS/UFRJ, 2004.
BERKENBROCK-ROSITO, M. M. “Territórios do Eu: narrativas da vulnerabilidade e cuidado de si” In: PASSEGGI, M.C. da (org). Tendências da pesquisa (auto)biográfica. Natal, RN; São Paulo, Paulus, 2008.
BOTELHO, André; BASTOS, Elide Rugai. “Para uma sociologia dos intelectuais” in DADOS: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, vol. 53, nº4, 2010. p. 889 a 919.
BRAGA, Ruy; BURAWOY, M. Por uma Sociologia pública. São Paulo: Alameda, 2009.
BURAWOY, Michael. ”Ensino superior em crise: o contexto global” in Margem Esquerda: ensaios marxistas, São Paulo, n. 25, p. 43-51, out. 2015
______. For public sociology. in American Sociological Review, v. 70, fev., p. 4-28, 2005.
CASTEL, Robert, e Iraci D. Poleti. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes, 2008.
GOMES, A. M. ; MORAES, K. N. Educação Superior no Brasil: Transição para um Sistema de Massa? In: 19º. Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste: Educação, direitos humanos e inclusão social, 2009, João Pessoa. Anais do 19º. EPENN. João Pessoa: Editora UFPB, 2009. v. 1. p. 1-17.
LESSA, Carlos. “A universidade e a pós-modernidade: o panorama brasileiro” in Dados. Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0011-52581999000100008&script=sci_arttext Acesso em: 12 junho 2015.
MARTINS, C.B. “Sociologia e ensino superior: encontro ou desencontro?” in Sociologias, Porto Alegre, ano 14, nº29, jan/abr. 2012, p.100-127.
MICELI, Sergio . Intelectuais e classe dirigente no Brasil (1920-1945). São Paulo: Difel, 1979.
NEVES, C. E. B. “Desafios da educação superior” in Sociologias, Porto Alegre, ano 9, nº 17, jan/jun. 2007, p.14-21.
NEVES, C. E. B. “Ensino Superior no Brasil: expansão, diversificação e inclusão”. In: XXX Lasa International Congress Latin American Studies Association, 2012, San Francisco. LASA2012 / Toward a Third Century of Independence in Latin America, 2012.
NUNES, E.O. Educação superior no Brasil: estudos, debates, controvérsias. Rio de Janeiro: Garamond, 2012.
PRATES, Antônio Augusto Pereira. “Universidades VS Terciarização do ensino superior: a lógica da expansão do acesso com manutenção da desigualdade: o caso brasileiro” in Sociologias [online]. 2007, n.17, pp. 102-123. ISSN 1517-4522.
REIS, Elisa P. “As ciências sociais e o bug do milênio” in Revista Brasileira de Ciências Sociais. Vol.14, nº 39, p.5-11, 1999.
SANTOS B. S.; ALMEIDA FILHO N. (Org.). A Universidade no século XXI: por uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.
SCHWARTZMAN, Simon; BRAGA, Ronald; MAIA, Nelly Aleotti. Projeto Retorno: Avaliação de Impacto no treinamento, no exterior, de pessoal qualificado. Brasília, Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras, série Estudos e Debates, 1979.
SCHWARTZMAN, Simon. A diferenciação do ensino superior no Brasil. 1990. Disponível em http://www.schwartzman.org.br/simon/diferent.htm. Acesso em 28 maio. 2015.
______. O ensino superior no Brasil, 1998. AIR Brasil – Pesquisa e Consultoria em Recursos Humanos e Políticas Públicas. 1998. Disponível em http://www.schwartzman.org.br/simon/pdf/lobo.pdf. Acesso em 3 jun. 2015.
______. “Universalidade e crise das universidades” in Estudos Avançados. Vol.3, nº.5 São Paulo Jan./Abr. 1989.
SENNETT, R. Respeito: a formação do caráter em um mundo desigual. Rio de Janeiro, Record, 2004.
SGUISSARDI, V. “Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária” in Educação e Sociedade. Campinas, 2008, vol. 29, n105.
TEIXEIRA, Anísio S. Ensino superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro, Ed. UFRJ, v.10, 2005.
TROW, M. Reflections on the transition from Elite to mass to Universal Access: Forms and Phases of Higher Education in Modern Societies since WWII. This paper is posted at the e Scholarship Repository, University of California. Disponível em: http://repositories.cdlib.org/igs/WP2005-4,2005. Acesso em 4 jun. 2015.
VANDENBERGHE, “Frédéric. Construção e crítica na nova sociologia francesa”. In Sociedade e Estado, Brasília, V.21, n.2, p.315-366, maio/agosto. 2006.
VARGAS, H.M. Repensando e distribuindo distinção: a bagagem do ensino superior. Tese de doutorado. Educação PUC/RIO, 2008.
ZIZEK, Slavoj. Acontecimento: uma viagem filosófica através de um conceito. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).