Coloniality of power, education and social movements in Latin America:
new paths from high school ocupations
DOI:
https://doi.org/10.36517/rcs.53.3.a04Keywords:
Education, Coloniality, Epistemic Violence, Social Movements, High School OcupationsAbstract
In this article we analyze the development of public school education in Latin America as a contradictory process, marked by the tension between forms of domination and the struggle for liberation. Based on a macrosociological approach based on the coloniality of power, we discuss its relationship with colonialism, highlighting processes of epistemic violence in its constitution. Then, we discussed the pedagogical dimension of social movements, which recovers the issue of education and produces new forms of knowledge from the popular struggle. Finally, we addressed these issues in the experience of three students who participated in the secondary occupation movements in Brazil in 2015 and 2016.
References
ALMEIDA, Anita Correia Lima de. Aulas Régias no Império Colonial Português: o global e o local In: LIMA, I. S.; CARMO, L. (org). História social da língua nacional. Rio de Janeiro: Edições Casa de Rui Barbosa, 2008.
ASPIS, Renata Lima. Minorias e territórios: ocupações. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 19, p. 63-74, 2017.
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, v. 11, p. 89-117, ago. 2013.
CAMPOS, Antonia Junqueira Malta; MEDEIROS, Jonas; RIBEIRO, Marcio Moretto. Escolas de luta. São Paulo: Veneta, 2016.
CASANOVA, Pablo Gonzalez. Colonialismo interno (uma redefinição) In: BORON, A.; AMADEO, J.; GONZALEZ, S. (org). A teoria marxista hoje. Problemas e perspectivas. Buenos Aires, São Paulo: CLACSO, 2006.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciências sociais, violência epistêmica e o problema da 'invenção do outro' In: LANDER, E. (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Central; Pontificia Universidad Javeriana, 2007.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Estado e políticas de financiamento em educação. Educação e Sociedade, v. 100, p. 831-855, out. 2007.
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo In: LANDER, E. (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.
FERREIRA, Taíza. Revendo a história do movimento estudantil brasileiro In: BATISTA, A. M. P.; VOLPATO, J. C.; BACH, M. R. (org). O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2013.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. 1986. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, v. 47, p. 333-361, ago. 2011.
GONÇALVES, Eliane; PINTO, Joana Plaza; SANTANA, Lenise. Imagens que falam, silêncios que organizam: sexualidade e marcas de homofobia em livros didáticos brasileiros. Currículo sem Fronteiras, v. 13, p. 35-61, jan-abr 2013.
GROSFOGUEL, Ramón. Racismo epistémico, islamofobia epistémica y ciencias sociales coloniales. Tabula Rasa, v. 14, p. 341-355, 2011.
GROSFOGUEL, Ramón. The dilemmas of ethnic studies in the United States: between liberal multculturalism, identty politcs, disciplinary colonizaton, and decolonial epistemologies. Human Architecture: Journal of the Sociology of Self-Knowledge, Boston, v.10, p. 81-90, 2012.
GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, p. 25-49, abr 2016.
HARVEY, David. Occupy. São Paulo: Boitempo, 2012.
MESQUITA, Marcos. Movimento estudantil brasileiro: práticas militantes na ótica dos Novos Movimentos Sociais. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 66, p. 117-149, out 2003.
MIGNOLO, Walter. Histórias Locais/Projetos Globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2003.
MIGNOLO, Walter. La idea de américa latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa, 2005.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15-40, Apr. 2010.
PAIVA, Cláudia Gomes. Brasil: nação monolíngue? In: ARAÚJO, J. C. et Al (org). Ensaios sobre impactos da Constituição Federal de 1988 na sociedade brasileira. Brasília: Câmara dos Deputados, 2008.
PRATT, Mary Louise. Os olhos do império: relatos de viagem e transculturação. Bauru: EDUSC, 1999.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad y modernidad/racionalidade. Perú Indígena, Lima, v. 29, p. 11-20, 1992.
QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. Americanity as a concept, or the Americas in the modern world-system. International Social Science Journal, v. 44, p. 549-557, 1992.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências, In: SANTOS, B. S. (org). A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, v. 79, p. 71-94, 2007.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Filosofia à Venda, a Douta Ignorância e a Aposta de Pascal. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 80, p. 11-43, 2008.
SHIGUNOV NETO, Alexandre; MACIEL, Lizete Shizue. O ensino jesuítico no período colonial brasileiro: algumas discussões. Educação em Revista, v. 31, p. 169-189, 2008.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.
STRECK, Danilo Romeu. Práticas educativas e movimentos sociais na América Latina: aprender nas fronteiras. Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica Dom Bosco, v. 22, p. 99-111, 2006.
STRECK, Danilo Romeu. Territórios de resistência e criatividade: reflexões sobre os lugares da educação popular. Currículo sem Fronteiras, v. 12, p. 185-198, 2012.
STRECK, Danilo Romeu; ADAMS, Telmo. Pesquisa em educação: os movimentos sociais e a reconstrução epistemológica num contexto de colonialidade. Educação e Pesquisa, v. 38, p. 243-258, 2012.
STRECK, Danilo Romeu; MORETTI, Cheron Zanini. Colonialidade e insurgência: contribuições para uma pedagogia latino-americana. Revista Lusófona de Educação, p. 24, v. 35-52, 2013.
ZIBAS, Dagmar Maria Leopoldi. “A Revolta dos Pingüins” e o novo pacto educacional chileno. Revista Brasileira de Educação, v. 38, p. 199-2020, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).