The sociological research agenda in Brazil
the case of Postgraduate Programs
DOI:
https://doi.org/10.36517/rcs.52.2.d05Keywords:
Research agenda, Brazilian Sociology, Postgraduate ProgramsAbstract
Inserted in the tradition of research on the field of Brazilian Sociology, the present work aims to present a portrait of Sociology developed in the country from the thematic mapping of research developed in postgraduate programs based on research projects. For that, data obtained from the Sucupira Platform of CAPES on the research projects in force in 2018 of ten postgraduate programs were used. The criteria for the selection of these programs took into account: the regional distribution, the concept of CAPES evaluation and the year of creation. All research projects in force in 2018 were selected, making a total of 538 projects. From the counting of the most frequent words in the abstracts or the title, the projects were classified into 19 thematic categories. Based on this analysis, we verified the predominance of research on Social Theory, Culture and Politics. The research agenda and problems follow an internal logic of scientific development, which is associated with the social and regional problems of Brazilian society
References
ALEXANDER, Jeffrey. O novo movimento teórico. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 5-28, 1987.
BÔAS, Glaucia Villas. A vocação das ciências sociais no Brasil: um estudo da sua produção em livros do acervo da Biblioteca Nacional 1945-1966. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007.
BOMENY, Helena. Newton Sucupira e os rumos da educação superior. Brasília: Paralelo 15, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2001.
CAPES/MEC. Comissão especial de acompanhamento do PNPG 2011-2020. Brasil, Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível
Superior. Brasília, DF: Capes, 2017.
COLLINS, Randall. Quatro tradições sociológicas. Petrópolis: Vozes, 2009 (Coleção Sociologia)
CORDEIRO, Marina de Carvalho. Você tem tempo? Uma análise das vivências temporais dos cientistas sociais na sociedade contemporânea. 303f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2013.
CUIN, Charles-Henry; GRESLE, François. História da Sociologia 1 – antes de 1918. Petrópolis: Vozes, 2017a. (Coleção Sociologia: Pontos de Referência).
CUIN, Charles-Henry; GRESLE, François. História da Sociologia 2 – depois de 1918. Petrópolis: Vozes, 2017b. (Coleção Sociologia: Pontos de Referência).
FIGUEIREDO, Marcus Faria. O financiamento das ciências sociais: a estratégia de fomento da Fundação Ford e da Finep, 1966-1985. BIB–Revista brasileira de informação bibliográfica em ciências sociais, Rio de Janeiro, n.26, p.38-55, 1988.
GUIVANT, Julia. Sociologia do Meio Ambiente Rural. In: MARTINS, Carlos Benedito (cord.). Horizontes das Ciências Sociais no Brasil: sociologia. São Paulo: ANPOCS, 2010, p.375-403.
LEPENIES, Wolf. Três Culturas. São Paulo: Edusp, 1996.
LIEDKE FILHO, Enno Dagoberto. A sociologia no Brasil: história, teorias e desafios. Sociologias, Porto Alegre. v. 7, n. 14, p.376-437, jul./dez, 2005.
LIMA, Jacob. A reconfiguração da Sociologia no Brasil: expansão institucional e mobilidade docente. Interseções [Rio de Janeiro] v. 21 n. 1, p. 7-48, abr.2019.
MARANHÃO, Tatiana. Autonomia reflexiva e produção do conhecimento científico: o campo da sociologia no Brasil (1999-2008). 2010. 210 f. Tese (Doutorado em Sociologia) -Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
MARTINS, Carlos Benedito. Editoral Que sociologia fazemos? Interfaces com contextos local, nacional e global. Revista Brasileira de Sociologia, Porto Alegre, v. 05, n. 11, p.5-17, set-dez.2017.
MARTINS, Heloísa Helena T. de Souza. A Sociologia como Campo Científico. In: MARTINS, Carlos Benedito (cord.). Horizontes das Ciências Sociais no Brasil: sociologia. São Paulo: ANPOCS, 2010, p.13-23.
MELO, Marina; BERNARDO, Ana Cláudia; GOMES, Selefe. As teses da área de Sociologia no Brasil: padrões de inflexões temáticas e metodológicas. Revista Brasileira de Sociologia-RBS, v. 6, n. 13, 2018.
MICELI, Sergio. Condicionantes do desenvolvimento das Ciências Sociais. In: ______ ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ (org.). História das Ciências Sociais no Brasil, v.2. São Paulo: Vértice, Editora Revista dos Tribunais: IDESP, 1989, p.72-110.
NAHOUM, André Vereta. A Sociologia Econômica no Brasil: Balanço de um campo. In: MICELI, Sergio; MARTINS, Carlos Benedito (orgs.). Sociologia Brasileira Hoje. Cotia: Ateliê Editorial, 2017, p.15-86.
ORTIZ, Renato. Notas sobre as ciências sociais no Brasil. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 27, p.163-175, 1990.
SILVA, Camila Ferreira da; LOPES, Rodrigo de Macedo; OLIVEIRA, Amurabi. A agenda de pesquisa em sociologia da educação na pós-graduação brasileira. Revista Internacional de Educação Superior, v. 6, p.1-21, 2020.
WERNECK Luiz; CARVALHO Maria Alice; MELO, Manuel. As ciências sociais no Brasil: a formação de um sistema nacional de ensino e pesquisa. Boletim Informativo e Bibliográfico de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, n. 40, p.27-63, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).