Graduation in Sociology at Unicamp

changes and permanences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.52.2.d02

Keywords:

Graduation in Sociology, Graduation evaluation, Gender relations, Teaching career, University of Campinas

Abstract

In this article, we analyze the changes and permanences in two graduate programs in Sociology at the University of Campinas (Unicamp), based on empirical research with testimonies given by 11 professors, which was complemented and confronted with statistical and documentary information and bibliographic research. For this, initially, we reconstruct the history of the Graduate Programs in Sociology and in Social Sciences at Unicamp, in order to, in a second moment, outline the teaching career of the professors who work in these Graduate Programs. The analysis of changes and permanences of those programs informs more general changes and permanences of Brazilian graduate, that is, respectively, the injunctions of the CAPES model of evaluation and the inequalities between the sexes in the teaching career.

Author Biography

Fernando Henrique Protetti, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP)

Doutor em Educação (2019) pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), mestre em Educação Escolar (2010) pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação à Distância (2012) pela Universidade Federal Fluminense (UFF), licenciado em Pedagogia (2012) pela Unicamp e licenciado e bacharel em Ciências Sociais (respectivamente, 2005 e 2008) pela Unesp. Atua como Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus São Paulo, e integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sócio-Cultural (Gepedisc), linha de pesquisa Trabalho e Educação, da Faculdade de Educação da Unicamp. Seus estudos concentram-se na área de Educação, na interface entre Sociologia, Trabalho e Educação, com ênfase na educação superior e no trabalho docente.

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Published

2021-07-01

How to Cite

Protetti, F. H. (2021). Graduation in Sociology at Unicamp: changes and permanences. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 52(2), 25–67. https://doi.org/10.36517/rcs.52.2.d02

Issue

Section

Thematic Issue Graduate Studies in Social Sciences