From the hunt of witches to the hunt of the effeminate boy

a story of queer memories at school

Authors

  • Marcelo Chaves Soares Centro Universitário Vale do Cricaré

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.52.3.d04

Keywords:

Queer Theory, Queer memories, Education

Abstract

This work discusses memories of a teacher who was an effeminate boy at school. Therefore, it makes use of the author's memories, who is also the subject of the research and the bearer of queer memories. In this context, I narrate my memories and demonstrate its relationship with Queer Theory, in addition to clarifying the negligent way in which the school operated and collaborated in the hunt for effeminate children. Theoretical contribution is sought in Guacira Lopes Louro, Michel Foucault and Judith Butler to discuss the role of the school in the docilization of bodies, in the production of genders, sexualities and subjects in the structures of power.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado: notas para uma investigação. In: ZIZEK, Slavoj (Org.). Um mapa da ideologia. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996, p. 105-142.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução de Fernanda Siqueira Miguens. 4ª. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Tradução de Rogério Bettoni. 1ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019a.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 18ª. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019b.

BUTLER, Judith. Corpos que importam: Os limites discursivos do “sexo”. Tradução de Veronia Daminelli e Daniel Yago Françoli. 1ª. Ed. São Paulo: n1 edições, 2019c.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. Gênero, sexualidade e educação: notas para uma “Epistemologia”. In: Revista Educar, n. 35, p. 37-51, Curitiba, 2009.

FEDERECI, Silvia. Mulheres e caça às bruxas: da Idade Média aos dias atuais. Tradução de Heci Regina Candiani. 1ª. Ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 8ª Ed. Rio de janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 42ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 16ª. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Org. Guacira Lopes Louro; Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. 4ª. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: Ensaios sobre sexualidade e teoria queer. 3ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020.

MEYER, Dagmar Estermann. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, Gênero e Sexualidade: Um debate contemporâneo na educação. 9ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. 3ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, UFOP – Universidade Federal de Ouro Preto, 2020.

PINTO, Céli Regina Jardim. Feminismo, História e Poder. In: Revista Sociologia Política, vol. 18, nº. 36, p. 15-23, jun, 2010.

Published

2021-11-01

How to Cite

Chaves Soares, M. (2021). From the hunt of witches to the hunt of the effeminate boy: a story of queer memories at school. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 52(3), 97–110. https://doi.org/10.36517/rcs.52.3.d04

Issue

Section

Dossiê: Escola e LGBTfobia