At the limit of the impossible: the reverse side of education
DOI:
https://doi.org/10.36517/arf.v17iespecial2.96379Keywords:
Education. Reverse side. Psychoanalysis. Historical materialism. Feminist critique. Impossibility.Abstract
This article offers a philosophical reading of education from its reverse side, understood not as deviation but as a constitutive structure that reveals the impossibility inherent to the act of educating. Drawing from Freudo-Lacanian psychoanalysis, historical-dialectical materialism, and feminist critique, it argues that the modern promise of universality and emancipation is sustained by systematic exclusions based on gender, race, class, territory, and language. Beneath the appearance of neutrality, the school functions as an ideological apparatus that reproduces social inequalities and silences subjects who do not conform to the Enlightenment ideal. Psychoanalysis places education among the “impossible professions”; historical materialism exposes its role in the reproduction of the social order; and feminism denounces the patriarchal nature of the modern universal subject while affirming insurgent epistemologies. Within this framework, formative failure is not a deviation but a symptom of an exclusionary civilizational project and, paradoxically, a condition for reinvention. The wager lies in a feminist critique as a force that emerges from contradiction, dissonance, discomfort, and the margins, conceiving formation as an unfinished, conflictual, and insurgent journey. In this process, the act of women from a Global South perspective opens up alternative ways of living, thinking, and teaching, disrupting what is instituted and creating cracks through which the new can be imagined. The true revolution in education will not come through harmony, but through fissure: it is in what lacks, escapes, and remains unfinished that education ceases to merely reproduce and reinvents itself as a space of freedom and invention.
Downloads
References
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. In: Posições. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
ARAÚJO, C. Mulheres na filosofia: números e diagnósticos. In: GROSSI, M. P. et al. (Org.). Mulheres na filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
BADIOU, A. Lógicas dos mundos. São Paulo: Editora 34, 2009.
BRASIL. Agência IBGE Notícias. Mulheres dedicam quase o dobro do tempo dos homens a afazeres domésticos e cuidados. 2023a. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/24267-mulheres-dedicam-quase-o-dobro-do-tempo-dos-homens-em-tarefas-domesticas. Acesso em: 8 set. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Dia da Mulher: mulheres são maioria na docência e gestão da educação básica. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2023/marco/dia-da-mulher-mulheres-sao-maioria-na-docencia-e-gestao-da-educacao-basica. Acesso em: 8 set. 2025.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FEDERICI, S. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.
FEDERICI, S. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e lutas feministas. Tradução: Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.
FLORESTA, N. Direitos das mulheres e injustiça dos homens (1832). 2. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
FOFANO, D. K. Atravessando a fantasia ideológica: violência criadora na educação. 2023. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós‐Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.
FRASER, N. Mercantilização, proteção social e emancipação: as ambivalências do feminismo na crise do capitalismo, Revista Direito GV, v. 7, n. 2, p. 617-634, 2011.
FREUD, S. Análise terminável e interminável (1937). In: Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (v. 23). Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 219-254.
FREUD, S. A questão da análise leiga (1925). In: Obras completas de Sigmund Freud. Vol. 16: O eu e o id, “autobiografia” e outros textos (1923-1925). Tradução: P. C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 259-268.
FREUD, S. Novas conferências introdutórias à psicanálise (1933 [1932]). In: Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (v. 22). Rio de Janeiro: Imago, 1976. p. 109-286.
GELEDÉS – INSTITUTO DA MULHER NEGRA. Mulheres negras nas ciências e tecnologias: exclusões e resistências. São Paulo: Geledés, 2019.
GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, 1988.
HOOKS, b. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: M. B. Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
HOOKS, b. Teaching to transgress: education as the practice of freedom. New York: Routledge, 1994.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). PNAD Contínua: Educação 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
LACAN, J. Escritos. Tradução: V. Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
LACAN, J. O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (1964). Texto estabelecido por J.-A. Miller. Tradução: M. D. Magno. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
LACAN, J. O seminário, livro 17: o avesso da psicanálise (1969-1970). Texto estabelecido por J.-A. Miller. Tradução: M. D. Magno. Rio de Janeiro: Zahar, 1992.
LACAN, J. O seminário, livro 20: mais, ainda (1972-1973). Texto estabelecido por J.-A. Miller. Tradução: M. D. Magno. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
LAJONQUIÈRE, L. de. Educar é transmitir marcas simbólicas. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 11, n. 20, p. 53-70, 2006.
LAJONQUIÈRE, L. de. Infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
MILLER, J.-A. Elucidando o inconsciente: seminários 1984-1985. Buenos Aires: Paidós, 2007.
OBSERVATÓRIO DA BRANQUITUDE. Relatório sobre desigualdade racial na educação superior. São Paulo: Observatório da Branquitude, 2010; 2019.
RODRIGUES, L. Gênero e ciência no Brasil: mulheres bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq. Cadernos Pagu, Campinas, n. 27, p. 309-344, 2006.
SAFFIOTI, H. I. B. Gênero, patriarcado e violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 40. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
VOLTOLINI, R. Educação e mal-estar na civilização. São Paulo: Escuta, 2011.
ŽIŽEK, S. Eles não sabem o que fazem: o sublime objeto da ideologia. Tradução: V. Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1992.
ŽIŽEK, S. O sujeito incômodo: o centro ausente da ontologia política. São Paulo: Boitempo, 2003.
ŽIŽEK, S. Vivendo no fim dos tempos. São Paulo: Boitempo, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Debora Klippel Fofano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Argumentos magazine is licensed under an International Creative Commons Attribution License.
The Magazine uses CC BY inclusion
1) The authors retain the copyright granted to the magazine or the right to initial publication, with the work regularly licensed under the Creative Commons Attribution, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
2) The authors are authorized to contract additional applicable contracts, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, publication in the institutional repository or as a chapter of the book), recognition of authorship and initial publication in this journal.
3) Authors are authorized and encourage to publish and distribute their work online (for example, in institutional repositories or on their personal pages) at any time before or during the editorial process, as they can generate productive changes, as well as increase the impact and reference of published work.






._._3.png)
._._._.png)