Só que: a Multifunctional Contrastive Construction in Brazilian Portuguese — Foundations for a Pedagogical Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/ep15.96053

Keywords:

só que construction, contrast, intersubjectivity, teaching of Portuguese language

Abstract

This article analyzes the linguistic construction “só que” in Brazilian Portuguese, based on Usage-Based Linguistics and Textual Linguistics. It is a highly productive contrastive construction in oral discourse and in informal written genres, whose behavior reveals not only the articulation of opposing ideas but also intersubjective functions. The form “só que,” although derived from the combination of the adverb “só” (“only”) with the form “que” (“that”), has acquired its own constructional functioning, operating as a marker of mitigated contrast, often associated with argumentative contexts. It is proposed to revisit studies on the roles of the construction “só que” and, from there, to present a sequence of activities aimed at teaching clauses with contrastive value, based on real texts—particularly blog texts—in dialogue with the National Curricular Parameters (PCN) and the National Common Curricular Base (BNCC).

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Author Biographies

, Universidade do Rio de Janeiro

Possui Graduação em Bacharelado e Licenciatura Em Português Literatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989), Mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994), Doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), Pós-doutorado na Universidade de Edimburgo, UK (2014) e na UFRN (2019-2020). É Professora Titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atuou na Graduação em Letras até novembro de 2024. Trabalha na Pós-graduação em Linguística (Capes 6) como pesquisadora permanente..Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Teoria e Análise Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: construções oracionais adverbiais, ordenação de adverbiais temporais, modalização, mudanças construcionais, formação de construções sob a ótica da Linguística Funcional Centrada no Uso. Dá aulas na pós-graduação da Faculdade de Letras da UFRJ e coordena, em âmbito nacional, o Grupo de Estudos Discurso e Gramática. Foi Substituta Eventual da Coordenação do Programa de Pós-graduação em Linguística de 2022 a 2024. É bolsista de Produtividade 1D do CNPq e Cientista do Nosso Estado da Faperj (2023-2026). Realizou em novembro de 2023 Capacitação na Universidade de Neuchâtel e fez visita técnica de 10 dias à Universidad de Graz, em outubro de 2024, promovendo a internacionalização da ciência.

, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, 2023). Mestre em Linguística pela mesma Universidade (2019). Formado em Letras - Português/Espanhol (UFRJ, 2016) com período sanduíche na Universidad de Santiago de Chile (USACH). Professor Substituto do Departamento de Letras Neolatinas/Setor Espanhol da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).Atuou como Professor Substituto do Departamento de Linguística e Filologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, 2020-2022). Faz parte do Grupo de Estudos Discurso Gramática UFRJ. Possui principal interesse pelos Modelos Baseados no Uso, com estudos sobre as construções concessivas e concessivo-condicionais instanciadas pelo esquema [Xque] em português e em espanhol.

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Published

2025-11-30

How to Cite

CEZARIO, Maria Maura; DOS SANTOS SILVA, Thiago. Só que: a Multifunctional Contrastive Construction in Brazilian Portuguese — Foundations for a Pedagogical Approach. Entrepalavras, [S. l.], v. 15, p. e96053, 2025. DOI: 10.36517/ep15.96053. Disponível em: https://periodicos.ufc.br/entrepalavras/article/view/96053. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Funcionalismo e Linguística de Texto: interfaces e diálogos

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