Só que: a Multifunctional Contrastive Construction in Brazilian Portuguese — Foundations for a Pedagogical Approach
DOI:
https://doi.org/10.36517/ep15.96053Keywords:
só que construction, contrast, intersubjectivity, teaching of Portuguese languageAbstract
This article analyzes the linguistic construction “só que” in Brazilian Portuguese, based on Usage-Based Linguistics and Textual Linguistics. It is a highly productive contrastive construction in oral discourse and in informal written genres, whose behavior reveals not only the articulation of opposing ideas but also intersubjective functions. The form “só que,” although derived from the combination of the adverb “só” (“only”) with the form “que” (“that”), has acquired its own constructional functioning, operating as a marker of mitigated contrast, often associated with argumentative contexts. It is proposed to revisit studies on the roles of the construction “só que” and, from there, to present a sequence of activities aimed at teaching clauses with contrastive value, based on real texts—particularly blog texts—in dialogue with the National Curricular Parameters (PCN) and the National Common Curricular Base (BNCC).
Downloads
References
BAGNO, M. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CASTANHEIRA, D. Linguística de texto e funcionalismo norte-americano em defesa de uma agenda de pesquisas. Percursos Linguísticos, v. 12, n. 31, p. 181-202, 2022.
CASTANHEIRA, D.; CEZARIO, M. M.; BRITO, R. C. Análise dos usos de orações iniciadas por [só que] no português brasileiro. Palimpsesto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 20, n. 37, p. 167–187, 2021.
CASTILHO, A.T. Historiando o Português Brasileiro. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2003. 240p.
CASTILHO, A. T. O Português Brasileiro em seu contexto histórico. São Paulo: Contexto, 2018. 157p.
CEZARIO, M.M.; SANTOS SILVA, T.; SANTANA, J. O domínio da concessão: uma análise baseada nos usos de construções oracionais com mesmo que, ainda que e se bem que. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 997–1031, 2022.
CRISTOVÃO, V. L. L. Letramento digital e ensino de leitura: uma proposta com blogs. In: LEAL, Z. L. A. et al. (org.). Letramento e ensino: múltiplos olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 81-100.
DANCYGIER, B.; SWEETSER, E.. Constructions with if, since, and because. Causality, epistemic stance, and clause order. In: COUPER-KUHLEN, E.; KORTMANN, B. (orgs.). Cause – Condition – Concession – Contrast: Cognitive and Discourse Perspectives. Topics in English Linguistics, vol. 33. Berlin: De Gruyter Mouton, 2000. p. 111-142.
FURTADO DA CUNHA, Maria Angélica; CEZARIO, Maria Maura. Conhecimento, criatividade e produtividade sob a perspectiva da linguística funcional centrada no uso. Alfa, São Paulo, v. 67, e15041, 2023.
FORD, C. E. The treatment of contrasts in interaction. In: COUPER-KUHLEN, E.; KORTMANN, B. (orgs.). Cause – Condition – Concession – Contrast: Cognitive and Discourse Perspectives. Topics in English Linguistics, vol. 33. Berlin: De Gruyter Mouton, 2000; p. 283-312.
LONGHIN-THOMAZI, Sanderléia Roberta. A gramaticalização da perífrase conjuncional "só que". Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. P. 212.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto digital. In: MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. São Paulo: Cortez, 2005a. p. 189-210.
MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (orgs.). Hipertexto e gêneros digitais. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005b.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: Gêneros textuais: constituição e práticas sociodiscursivas. São Paulo: Cortez, 2010.
OLIVEIRA, Mariangela Rios de; CEZARIO, Maria Maura. PCN à luz do funcionalismo linguístico. Linguagem & Ensino (UCPel. Impresso), v. 10, p. 87–108, 2007.
NEVES, M. H. de M. Gramática de usos do português. São Paulo: UNESP, 2003.
NEVES, M. H. de M. Texto e gramática. São Paulo: Contexto, 2006.
RODRIGUES, R. H. Gêneros digitais e ensino de língua. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 99-118.
SANTOS, L. W. dos. Articulação textual na literatura infantil e juvenil (e, mas, aí, então). Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
WIEDEMER, M. L. OLIVEIRA, M. R. de (orgs.). Texto e gramática: novos contextos, novas práticas. Campinas (ou cidade da editora): Pontes Editores, 2021. 222 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Maura Cezario, Doutor Thiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todos artigos são publicados sob os termos da licença Creative Commons Attribution (CC BY NC 4.0). Sob esta licença, os autores mantêm a propriedade dos direitos autorais de seu conteúdo, mas permitem que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e, embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.