The influence of fashion blogs in the female consumer purchase decision process

Authors

  • Carla Cristine Vianna Nogueira Universidade da Amazônia - UNAMA
  • Daniele de Oliveira Ferreira Universidade da Amazônia - UNAMA
  • Emílio José Montero Arruda Filho Universidade da Amazônia - UNAMA

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v16i1.998

Keywords:

Blog. Fashion. Plus Size. Purchase Intention.

Abstract

This article aims to analyze how female consumers are influenced by contents published in fashion blogs. To do so, it examines two blogs—Entre Topetes e Vinis, oriented towards the plus size public, and Garotas Estúpidas, of regular fashion—, by evaluating if the motivations of each public are hedonic or utilitarian according to their profile of consumption. The research has a qualitative nature and uses the netnographic method, which is based on investigating groups that participate in virtual communities and/or Internet discussion sites. The results show a great influence on the purchase decision process in the case of the plus size blog, focused on the users’ utilitarian values, while the regular blog activates a more hedonic relationship, serving as a source of information and as a form of group interaction. This scenario serves as a basis for companies to observe the stimuli and characteristics of each consumer, thus taking advantage of all the benefits that the social media researched herein offers to the fashion market today.

Author Biographies

Carla Cristine Vianna Nogueira, Universidade da Amazônia - UNAMA

Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Marketing Tecnológico da Universidade da Amazônia - UNAMA, desde 2014, se formou em adminsitração de empresas em 2015 pela UNAMA.

Daniele de Oliveira Ferreira, Universidade da Amazônia - UNAMA

Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Marketing Tecnológico da Universidade da Amazônia - UNAMA, desde 2014, se formou em adminsitração de empresas em 2015 pela UNAMA.

Emílio José Montero Arruda Filho, Universidade da Amazônia - UNAMA

Professor da Universidade da Amazônia - UNAMA e da Universidade FUMEC, atuando atualmente em ambas universidades em seus programas de pós-graduação strictu senso (mestrado e doutorado), Emílio Arruda possui Doutorado em Marketing pela Universidade de Bergamo na Itália, passando um período de 1 ano como visitante na Universidade de Rhode Island nos EUA, possui pós-doutoramento realizado na FGV EAESP, é formado em Engenharia eletrônica com mestrado em telecominicações pela Universidade Federal do Pará. Bolsista de Produtividade do CNPq e coordenador de diversos projetos de pesquisa nacional e internacional.

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Published

2018-04-30

How to Cite

Nogueira, C. C. V., Ferreira, D. de O., & Arruda Filho, E. J. M. (2018). The influence of fashion blogs in the female consumer purchase decision process. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 16(1), 32–61. https://doi.org/10.19094/contextus.v16i1.998

Issue

Section

Articles