HOW ACCOUNTING STUDENTS PERCEIVE THE CONTRIBUTION OF ACCOUNTANTS FOR THE ADOPTION OF SUSTAINABILITY AND GREEN IT PRACTICES IN ORGANIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.19094/contextus.v17i1.33815Keywords:
sustainability, IT/SI, academic disciplines, student’s perceptions, AccountingAbstract
This study evaluated the importance of sustainability and Information Technology/Information System (IT/IS) disciplines in building up perceptions of undergraduate and graduate accounting students’ in the Metropolitan Region of Rio de Janeiro with respect to sustainability in IT/IS. The results confirm the findings of the literature that many accounting students reach the end of the course without any contact with theses disciplines and that, in the respondents’ perception, the most important contribution of accountants to sustainability in IT/IS is controlling and evaluating the performance of physical and financial IT indicators. On the other hand, one of the least important contributions was reporting IT environmental performance to external users. Also, the number of subjects covered in IT/IS and sustainability throughout academic life of the students has the power to influence the respondents’ perception of the importance they attribute to the subjects.References
ALMEIDA et al. Sistemas de Informação: a Percepção dos Egressos do Curso de Ciências Contábeis Acerca da Contribuição da Disciplina de Análise de Sistemas Contábeis e Administrativos para a Formação Profissional. Revista de Gestão e Contabilidade da UFPI – GϵCont, v. 2, n. 1, p. 133-151, jan./jun., 2015.
BOSE, R.; LUO, C. Integrative framework for assessing firm’s potential to undertake Green IT initiatives via virtualization – A theoretical perspective. Journal of Strategic Information Systems, v. 20, n. 1, p. 38-54, 2011.
BOSE, R.; LUO, C. Green IT adoption: a process management approach. International Journal of Accounting and Information Management, v. 20, n. 1, p. 63-67, 2012.
BOULIANNE, E. How should information technology be covered in the accounting program? Canadian Journal of Administrative Sciences, v. 33, n. 4, p. 304–317, 2016.
BRANDALISE, L. T. et al., O Reflexo da Disciplina de Educação Ambiental na Percepção e Conduta dos Universitários, Pretexto 2014, v. 15, n. 4, p. 11-26, out. /dez., 2014.
CALIXTO, L. O ensino da contabilidade ambiental nas universidades brasileiras: um estudo exploratório. Revista Universo Contábil, v. 2, n. 3, p. 65-78, set./dez., 2006.
CAMPOS, L. C.; LEMES, S. Análise dos conteúdos de tecnologia da informação sugeridos pelo currículo mundial frente à percepção dos profissionais da área contábil. Revista de Administração e Contabilidade, v. 6, n. 1, jan./abr., p. 22-41, 2014.
CARMO, L. M.; GOMES, M. Z.; MACEDO, A. S. M. Análise da Importância das Competências em Tecnologia e Sistemas de Informação para a Formação de Contadores sob a Perspectiva de Gênero. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 10, n. 3, set./dez., 2015.
CASTRO, B. R. V. et al. O Marketing Verde na Tecnologia da Informação: Percepções das Atitudes e Comportamentos dos Profissionais de TI e Ações para Incrementar o Marketing Verde nesse Setor. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 5, n. 1, p. 45-60, 2016.
CAVALCANTE, D. S. et al. Adequação dos Currículos dos Cursos de Contabilidade das Universidades Federais Brasileiras ao Currículo Mundial de Contabilidade e o Desempenho no Enade. Pensar Contábil, v. 13, n. 50, p. 42-52, jan./abr. 2011.
CHANG, S. et al. Analysis of the effects of an environmental accounting system on accountants based on the organizational reform theory. In: PACIFIC ASIA CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS. Anais... Brisbane, Australia, QUT, 2011.
CHAVES, S. A questão dos riscos em ambientes de computação em nuvem. Dissertação (Mestrado em Administração). USP. São Paulo, Brasil, 2011.
CONCEIÇÃO et al. Comparação do nível de conhecimento sobre contabilidade social e ambiental dos estudantes ingressos e formandos do curso de ciências contábeis da Universidade Federal da Bahia. GϵCont, v. 1, n. 2, jul./dez. 2014.
CONSELHO FEDERAL DE CONTABILIDADE. Proposta Nacional de Conteúdo para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis. 2009.
COOK, G. et al. Clicking Clean: Who is winning the race to build a green internet? Greenpeace Inc.: Washington – DC, 2017. 101p.
COYNE, J. G.; COYNE, E. M.; WALTER, K. B. Accountants and the Tech: A Game Changer? Strategic Finance, p. 41-47, mar., 2017.
CZESNAT, A. O.; CUNHA, J. V. A.; DOMINGUES, M. J. C. S. Análise comparativa entre os currículos dos cursos de ciências contábeis das universidades do Estado de Santa Catarina listadas pelo MEC e o Currículo Mundial proposto pela ONU/UNCTAD/ISAR. Gestão & Regionalidade, v. 25, n. 75, p. 22-30, set./dez., 2009.
DALLABONA, L. F.; CUNHA, P. R.; RAUSCH, R. B. Inserção da área ambiental na matriz curricular do curso de Ciências Contábeis: um estudo das IES da região Sul do Brasil. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 31, n. 3, p. 7-22, set./dez., 2012. Doi: 10.4025/enfoque. v31i3.15302.
DALVI-ESFAHANI, M.; RAMAYAH, T.; NILASHI, M. Modelling upper echelons’ behavioural drivers of Green IT/IS adoption using an integrated Interpretive Structural Modelling – Analytic Network Process approach. Telematics and Informatics, v. 34, p. 583–603, 2017.
DI SALVO, A. L. A. et al. Can cloud computing be labeled as “green”? Insights under an environmental accounting perspective. Renewable and Sustainable Energy Reviews, n. 69, p. 514-526, 2017.
DREHER, M. T.; SEVEGNANI, L. Descobrir o valor em aprender sobre sustentabilidade: um caso de ensino no programa stricto sensu em administração, Administração: Ensino e Pesquisa, v. 13, n. 4, p. 805–823, out./dez., 2012.
EL-DALAHMEH, S. M. Information Technology (IT) Competencies Desired in New
Accounting Graduates: A Survey in Jordanian Business Environment Suleiman. International Journal of Business and Management, v. 12, n. 5, p. 202-208, 2017. Doi: 10.5539/ijbm. v12n5p202.
ERFURTH, A. E. et al. O ISAR/UNCTAD, as Diretrizes curriculares brasileiras e as disciplinas de Contabilidade de Custos: reflexões na área de Contabilidade. In: XVI CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS. Anais... Fortaleza, Brasil, 2009.
FARIAS, E. L. Desafios na implementação do XBRL no Brasil: um estudo utilizando a teoria de difusão de inovações. Dissertação (Mestrado em Controladoria e Contabilidade). USP, São Paulo, Brasil, 2014.
FEIL, A. A. et al. Análise do nível de conhecimento do profissional contábil acerca da contabilidade ambiental e suas variáveis intervenientes. Revista Ambiente Contábil. v. 9. n. 1, p. 223-245, jan./jun. 2017.
FERREIRA, H. L. et al. A tecnologia da informação nas revistas de contabilidade nacionais: um estudo bibliométrico. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE GESTÃO DA TECNOLOGIA E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO. Anais… São Paulo, Brasil, USP, 2018.
FRIEDMAN, T. L. O mundo é plano: uma breve história do século XXI. 2ª. Ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007. 557pp.
GUENTHER, E.; ENDRIKAT, J.; GUENTHER, T. W. Environmental management control systems: A conceptualization and a review of the empirical evidence. Journal of Cleaner Production, v. 136, p. 147-171, 2016.
IFAC. International Accounting Education Standards Board: Handbook of International Education Pronouncements. New York, 2017. 111 p.
JIN, X. et al. Green Data Centers: A Survey, Perspectives, and Future Directions. arXiv: 1608.00687 [cs. DC], v. 1, n. -, 2016.
JNR, B. A.; MAJID, M. A. Green IS for Sustainable Decision Making in Software Management. Journal of Soft Computing and Decision Support Systems, v. 3, n. 3, p. 20-34, 2016.
KANELLOU, A.; SPATHIS, C. Accounting benefits and satisfaction in an ERP environment. International Journal of Accounting Information Systems, v. 14, p. 209–234, 2013.
KRAHEL, J. P.; VASARHELYI, M. A. AIS as a Facilitator of Accounting Change: Technology, Practice, and Education. Journal of Information Systems, v. 28, n. 2, p. 1-15, outono, 2014.
LIU, C.; O’FARRELL, G. The role of accounting values in the relation between XBRL and forecast accuracy. International Journal of Accounting and Information Management, v. 21, n. 4, p. 297-313, 2013.
LOW, et al. Accounting Employers’ Expectations – The Ideal Accounting Graduates. e-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, v. 10, n. 1, p. 36-57, 2016.
MAITINO NETO, R.; FAXINA, J. M. TI verde e sustentabilidade. Revista de Ciências Exatas e Tecnologia, v. 7, n. 7, p. 159-174, 2014.
MARTINS, P. M. S. Modelo de decisão para avaliar a utilização sustentável das tecnologias de informação. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial). Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2012.
MATTOS, C. A.; LAURINDO, F. J. B. Bibliometric research on integration of ERP systems and sustainability: Trends for future research. In: 12TH. INTERNATIONAL CONFERENCE IN INFORMATION SYSTEMS & TECHNOLOGY MANAGEMENT. Anais... São Paulo, Brasil, USP, 2015.
MCKINNEY JR, E.; YOOS II, C. J.; SNEAD, K. The need for ‘skeptical’ accountants in the era of Big Data. Journal of Accounting Education, v. 38, p. 63-80, 2017.
MERHOUT, J. W; CALLISON, M. M.; SCHILLER, S. Environmental Management Information Systems: A Conceptual Overview and Review of Vendors. In: ELEVENTH MIDWEST ASSOCIATION FOR INFORMATION SYSTEMS CONFERENCE. Anais... Milwaukee, EUA, 2016.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências. 2004.
MOLLA, A. et al. E-readiness to G-readiness: Developing a green information technology readiness framework. In: 19TH. AUSTRALASIAN CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS. Anais… Christchurch, Nova Zelândia, University of Canterbury, 2008.
MÓR, S. D. K. et al. Eficiência energética em computação de alto desempenho: Uma abordagem em arquitetura e programação para green computing. In: XXX CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Anais… Belo Horizonte, Brasil, PUC-MG, 2010.
MURUGESAN, S. Harnessing green IT: Principles and practices. IT professional, v. 10, n. 1, p. 24-33, jan./fev. 2008.
OLIVEIRA, O. J.; PINHEIRO, C. R. M. S. Implantação de sistemas de gestão ambiental ISO 14001: uma contribuição da área de gestão de pessoas. Gestão & Produção, v. 17, n. 1, p. 51-61, 2010.
OWEN, G. Integrated Reporting: A Review of Developments and their Implications for the Accounting Curriculum. Accounting Education: an international journal, v. 22, n. 4, p. 340–356, 2013.
PARAWIYATI et al. Perceptions of Academics and Practitioners against Social Responsibility Accounting Learning in Higher Education. Research Journal of Finance and Accounting, v. 5, n. 24, p. 128-138, 2014.
PAWLISH, M.; VARDE, A. S. A Decision Support System for Green Data Centers. In: PROCEEDINGS OF THE 3RD WORKSHOP ON PH. D. STUDENTS IN INFORMATION AND KNOWLEDGE MANAGEMENT. Anais… Toronto, Canadá, York University, 2010.
PETRINI, M.; POZZEBON, M. Managing sustainability with the support of business intelligence: Integrating socio-environmental indicators and organizational context. Journal of Strategic Information Systems, v. 18, p. 178–191, 2009.
PINCUS, K. V. et al. Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education. 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaccedu.2017.06.001.
REGINATO, L.; NASCIMENTO, A. M. Um estudo de caso envolvendo business intelligence como instrumento de apoio à controladoria. Revista Contabilidade e Finanças, Edição 30 Anos de Doutorado, p. 69-83, jun. 2007.
REIS, I. W. Investigação de aspectos verdes na implantação de um data Center na área industrial de Suape-PE. 2009. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciência da Computação). UFPE, Recife, Brasil, 2009.
RICCIO, E. L. Efeitos da Tecnologia de Informação na Contabilidade – estudo de casos de implementação de sistemas empresariais integrados – ERP. Tese (Livre-docência). USP, São Paulo, Brasil, 2001.
RICHTER, R. M. TI Verde: Sustentabilidade por meio da Computação em Nuvem, 2012. Disponível em: <http://www.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshopdepos-graduacao-e-pesquisa/007-workshop-2012/workshop/trabalhos/desenvgestti/ti-verde-sustentabilidade.pdf> Acesso em: 27 set. 2016.
RODRIGUES, W. A. Sistemas de gestão ambiental: compatibilização dos objetivos econômicos, estratégicos, sociais e ambientais nas organizações empresariais. Revista Interface Tecnológica, v. 7, n. 1, p. 11, 2010.
SANTOS, A. C.; DOMINGUES, M. J. C. S.; RIBEIRO, M. J. Um estudo sobre o nível de aderência dos cursos de ciências contábeis das instituições paranaenses listadas no MEC, ao currículo mundial. In: V CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS. Anais... Vitória, Brasil, 2011.
SAYEED, L.; GILL, S. Exploratory Study on Environmental Sustainability and IT Use. In: 14TH. AMERICAS CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS. Anais.... Toronto, Canadá, 2008.
SILVA, J. F. P.; RODRIGUES, R. N. Sustentabilidade empresarial: O paradigma da formação do profissional contábil x Responsabilidade social das Empresas. In: X SEMINÁRIO UFPE DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS. Anais... Recife, Brasil, UFPE, 2016.
SILVA, J. P. A revolução digital na divulgação de informações contábeis: benefícios e riscos percebidos na adoção da XBRL (eXtensible Business Reporting Language) por empresas no Brasil. Dissertação (Mestrado em Contabilidade). UFRJ, Rio de Janeiro, Brasil, 2016.
SILVA, R. J.; SOARES, J. E. V. M.; GOMES, M. Z. Green IT (TI Verde): Uma Análise Bibliográfica sob o Enfoque Interdisciplinar de Sistemas de Informação e Ciências Contábeis. In: V Conferência Sulamericana de Contabilidade Ambiental Valores Humanos e Consumo Sustentável. Anais…Brasília: V CSCA, 2017.
SILVA, S. C. Desafios dos programas de graduação em Ciências Contábeis face às mudanças emergentes na pós-modernidade. Tese (Doutorado em Controladoria e Contabilidade). USP, São Paulo, Brasil, 2014.
SLEDGIANOWSKI, D.; GOMAA, M.; TAN, C. Toward integration of Big Data, technology and information systems competencies into the accounting curriculum. Journal of Accounting Education, v. 38, n. -, p. 81–93, 2017.
STINDT, Dennis et al. An Environmental Management Information System for Closing Knowledge Gaps in Corporate Sustainable Decision-Making. In: THIRTY FIFTH INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS. Anais... Auckland, Nova Zelândia, University of Auckland, 2014.
UNCTAD, Revised Model Accounting Curriculum (MC), New York, 2011.
VARELO, E. M. et al. Ensino da contabilidade ambiental nas instituições de ensino superior brasileiras. In: II CONFERÊNCIA CSEAR SOUTH AMERICA. Anais... Ribeirão Preto, Brasil, USP, 2011.
VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração, 7. Ed. São Paulo: Atlas, 2006. 96 pp.
VIEIRA, C. S.; MEIRELES, F. S.; CUNHA, M. A. Fatores que influenciam o indivíduo na utilização da Computação em Nuvem. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION RESOURCES MANAGEMENT. Anais... Ottawa, Canadá, 2015.
WALTERBUSCH, M.; MARTENS, B.; TEUTEBERG, F. A Decision Model for the Evaluation and Selection of Cloud Computing Services: A First Step Towards a More Sustainable Perspective. International Journal of Information Technology & Decision Making. v. 14, n. 2, p. 253–285, 2015.
WEIZENMANN, C. A. A discussão sobre a inclusão da disciplina de contabilidade ambiental no currículo dos cursos de ciências contábeis. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis). UFRGS, Porto Alegre, Brasil, 2011.
WESTPHALL, C. B.; VILLARREAL, S. R. Princípios e tendências em Green Cloud Computing. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação, v. 12, n. 1, p. 1-19, 2013.
WILLIAMS, D. R.; THOMOND, P.; MACKENZIE, I. The Greenhouse Gas Abatement Potential of Enterprise Cloud Computing. In: PROCEEDINGS OF THE FIRST INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR SUSTAINABILITY. Anais... Zurich, Suíça, ETH Zurich, 2013.
YU, S. C.; CHURYK, N. T.; CHANG, A. C. Are students ready for their future accounting careers? Insights from observed perception gaps among employers, interns, and alumni. Global Perspectives on Accounting Education, v. 10, n. -, p. 1-15, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors, while doing the submission, accept the notice below:
We authors hold the copyright related to our paper and transfer Contextus journal the right for the first publication with a Creative Commons’ international license of the modality Attribution – Non-commercial 4.0, which in turn allows the paper to be shared providing that both the authorship and the journal’s right for initial release are acknowledged.
Furthermore, we are aware of our permission to take part in additional contracts independently for non-exclusive distribution of the version of our work published in this journal (e.g. publishing it in an institutional repository or as a book chapter), while acknowledging both the authorship and the journal’s initial publication.
We also certify that the paper is original and up to this date has not been released in any other journal, Brazilian or of another nationality, either in Portuguese or another language, as well as it has not been sent for simultaneous publication in other journals.
Last, we not only know that plagiarism is not tolerated by Contextus but also certify the paper presents the sources of passages from cited works, including those authored by ourselves.