Conversation Circle for Girls in IFG – Itumbiara Campus

Vocational Training and Female Empowerment in Basic Education

Authors

  • Juliana Moraes Franzão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Itumbiara
  • Luciene Correia Santos de Oliveira IFG/UFU
  • Renistenes Eunice da Costa IFG
  • Anna Cláudia de Oliveira Figueredo IFG

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.44249

Keywords:

Education, adolescent, female empowerment, social inclusion, sorority

Abstract

This article presents an experience report of a teaching project carried out with adolescent girls, students of the Federal Institute of Goiás – Itumbiara Campus. The methodology used was the conversation circle, aiming to provide a space for interaction and discussion about care related to physical and mental health, gender themes, female empowerment and various topics involving adolescence. Carrying out these conversation circles, we collaborate with the objectives of the Federal Institute of Goiás in providing free, quality public education in integrated technical training at the secondary level, in an interdisciplinary proposal that seeks to correlate content and disciplines in addition to dialoguing on topics of interest to the teenager public.

Author Biographies

Juliana Moraes Franzão, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Itumbiara

Bacharel em Química pela UFG(2006) e Licenciada em Física pela UFG (2012). Pós-Graduada em Gestão Ambiental (2009), Mestre em Engenharia do Meio Ambiente - UFG, na área de concentração em Recursos Hidricos e Saneamento Ambiental pela UFG (2012) e Doutora em Química pela UFU. Docente na rede dos Institutos Federais desde 2008, atuando no IFGoiano-Campu Ceres, IFTO-Campus Palmas e IFG-Campus Itumbiara (atual)

Luciene Correia Santos de Oliveira, IFG/UFU

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Goiás, onde fez Mestrado em Sociologia. Atualmente, cursa Doutorado em Educação na Universidade Federal de Uberlândia e é professora concursada da área de Ciências Sociais no Instituto Federal de Goiás - Campus Itumbiara, atuando na Educação Básica e Superior. Tem realizado projetos de ensino, pesquisa e extensão ligados a ensino e aprendizagem, trabalho docente, metodologias diversificadas de aprendizagem, juventude e educação, dentre outros.

Renistenes Eunice da Costa, IFG

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU - linha de pesquisa Organização e Mudança(2016), Administradora pela Universidade Luterana do Brasil, ULBRA (2008). Atualmente é técnico-administrativo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública. Interesses de pesquisa em Estudos Organizacionais, crimes corporativos e o lado sombrio das organizações.

Anna Cláudia de Oliveira Figueredo, IFG

Licencianda em Química pelo Instituto Federal de Goiás, tem interesses nas áreas de projetos, processo de ensino e aprendizagem, diversidade e questão racial.

References

AFONSO, M. L.; ABADE, F. L. Para reinventar as rodas: rodas de conversa em direitos humanos. Belo Horizonte: RECIMAM, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Pense: Pesquisa Nacional de Saúde Escolar. Brasília: 2009.

FIGUEIRÊDO, A.A.F.; QUEIROZ, T.N. A utilização de rodas de conversa como metodologia que possibilita o diálogo. Seminário Internacional Fazendo Gênero 10 (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2012. ISSN 2179-510X

FREIRE, M.C.M.; MARTINS, A.B.; SANTOS, N.O.; FILIZOLA, E.M.; JORDÃO, L.M.R; NUNES, M.F. Condição de saúde bucal, comportamentos, autopercepção, e impactos associados em estudantes universitários moradores de residências estudantis. Revista Odontológica UNESP, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 1205-191, mai-jun, 2012.

GRANVILLE- GARCIA, A. F.; LORENA SOBRINHO, J.E.; ARAÚJO, J.C. Influência do fator socioeconômico no comportamento dos adolescentes em relação à saúde bucal. Revista Odonto, São Bernardo do Campo, ano 16 n. 31, jan-jun., 2008.

LEVY, R. B.; CASTRO, I. R. R.; CARDOSO, L. O.; TAVARES, L. F.; SARDINHA, L. M. V.; GOMES, F. S.; COSTA, A. W. N. Consumo e comportamento alimentar entre adolescentes brasileiros: Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), 2009. Ciência saúde coletiva [online], v.15, n. 2, p. 30205-3097, 2010.

MÉLLO, R. P.; et al. Construcionismo, práticas discursivas e possibilidades de pesquisa. Psicologia e Sociedade, v.19, n.3, p. 26-32, 2007.

SILVA, E. O.; IVANÓI, I.; BATISTA, G. S.; FLORIANO, J. M.; CARNEIRO, L. Avaliação antropométrica e estado nutricional de adolescentes do ensino médio de uma escola estadual de Itaqui. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão,v. 4, n. 3, 2012.

SAMPAIO J.; SANTOS G. C., AGOSTINI M.; SALVADOR A. S. Limits and potentialities of the circles of conversation: analysis of an experience with young people in the backcountry of Pernambuco, Brazil. Interface (Botucatu). 18 Supl 2: p.1299-1312. 2014.

Published

2020-12-19

How to Cite

FRANZÃO, Juliana Moraes; OLIVEIRA, Luciene Correia Santos de; COSTA, Renistenes Eunice da; FIGUEREDO, Anna Cláudia de Oliveira. Conversation Circle for Girls in IFG – Itumbiara Campus: Vocational Training and Female Empowerment in Basic Education. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 10–23, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.44249. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44249. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.