Conversation Circle for Girls in IFG – Itumbiara Campus
Vocational Training and Female Empowerment in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.44249Keywords:
Education, adolescent, female empowerment, social inclusion, sororityAbstract
This article presents an experience report of a teaching project carried out with adolescent girls, students of the Federal Institute of Goiás – Itumbiara Campus. The methodology used was the conversation circle, aiming to provide a space for interaction and discussion about care related to physical and mental health, gender themes, female empowerment and various topics involving adolescence. Carrying out these conversation circles, we collaborate with the objectives of the Federal Institute of Goiás in providing free, quality public education in integrated technical training at the secondary level, in an interdisciplinary proposal that seeks to correlate content and disciplines in addition to dialoguing on topics of interest to the teenager public.
References
BRASIL. Ministério da Saúde. Pense: Pesquisa Nacional de Saúde Escolar. Brasília: 2009.
FIGUEIRÊDO, A.A.F.; QUEIROZ, T.N. A utilização de rodas de conversa como metodologia que possibilita o diálogo. Seminário Internacional Fazendo Gênero 10 (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2012. ISSN 2179-510X
FREIRE, M.C.M.; MARTINS, A.B.; SANTOS, N.O.; FILIZOLA, E.M.; JORDÃO, L.M.R; NUNES, M.F. Condição de saúde bucal, comportamentos, autopercepção, e impactos associados em estudantes universitários moradores de residências estudantis. Revista Odontológica UNESP, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 1205-191, mai-jun, 2012.
GRANVILLE- GARCIA, A. F.; LORENA SOBRINHO, J.E.; ARAÚJO, J.C. Influência do fator socioeconômico no comportamento dos adolescentes em relação à saúde bucal. Revista Odonto, São Bernardo do Campo, ano 16 n. 31, jan-jun., 2008.
LEVY, R. B.; CASTRO, I. R. R.; CARDOSO, L. O.; TAVARES, L. F.; SARDINHA, L. M. V.; GOMES, F. S.; COSTA, A. W. N. Consumo e comportamento alimentar entre adolescentes brasileiros: Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), 2009. Ciência saúde coletiva [online], v.15, n. 2, p. 30205-3097, 2010.
MÉLLO, R. P.; et al. Construcionismo, práticas discursivas e possibilidades de pesquisa. Psicologia e Sociedade, v.19, n.3, p. 26-32, 2007.
SILVA, E. O.; IVANÓI, I.; BATISTA, G. S.; FLORIANO, J. M.; CARNEIRO, L. Avaliação antropométrica e estado nutricional de adolescentes do ensino médio de uma escola estadual de Itaqui. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão,v. 4, n. 3, 2012.
SAMPAIO J.; SANTOS G. C., AGOSTINI M.; SALVADOR A. S. Limits and potentialities of the circles of conversation: analysis of an experience with young people in the backcountry of Pernambuco, Brazil. Interface (Botucatu). 18 Supl 2: p.1299-1312. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).