Common National Curriculum Base:

Teaching and Learning of Environmental Education in the field of Professional and Technological Education (EPT)

Authors

  • Raquel Fernanda Ghellar Canova Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha
  • Rosi Maria Prestes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - campus Santa Rosa

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60163

Keywords:

National Common Curriculum Base. Environmental Education. Professional and Technological Education.

Abstract

This study aims to put forward some considerations on the Common National Curriculum Base (CNCB) and the Teaching and Learning of Environmental Education (EE) in the field of Professional and Technological Education (PTE). It is a documental study, which involves the analysis of the existing policy texts that regulate EE and the insertion of it in the CNCB, with emphasis on technical and technological education. The CNCB, in terms of High School education, gives autonomy to teaching networks and schools. Young people may choose technical-professional training, within the regular academic workload. It was observed that, in the CNCB, EE is considered an "integrating theme", prevailing in it the division into subjects, with possible reinsertion conditioned to the autonomy of schools. In this context, the CNCB has limitations that should be recognized considering it as a public policy that aims to attend to the interests of all citizens. In technical and technological education there have been efforts to integrate environmental education in many activities and the opportunity to acquire knowledge, however, the great challenge is to develop environmental education and at the same time integrate it with as many subjects as possible, taking into account that the current educational system still reproduces the traditional teaching methodology. For that, thinking about changing this reality, EE should be seen as a way of contribution, so that trained technicians would be, besides good professionals, critical citizens, and aware of their roles.

Author Biographies

Raquel Fernanda Ghellar Canova, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

Mestre em Geografia - área de concentração Análise Ambiental e Dinâmica Espacial, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM- 2015); Especialista em Gestão Ambiental com ênfase em Tratamento de Resíduos pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2007); Bacharel em Química Industrial de Alimentos pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2009) e Licenciada em Ciências-Habilitação Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - campus Santa Rosa, na área de Meio Ambiente e Análises Químicas Ambientais e atua também como Coordenadora Geral de Ensino. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: sustentabilidade; gerenciamento, minimização e tratamento de resíduos. Membro dos grupos de pesquisa Qualidade Ambiental - IF-Farroupilha e Grupo Interdisciplinar de Estudo e Pesquisa em Educação do Instituto Federal Farroupilha (GIEPE-IF Farroupilha) - IF Farroupilha.

Rosi Maria Prestes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - campus Santa Rosa

Possui graduação em Ciências Biológicas pela URI – Campus de Frederico Westphalen RS, Especialização em Desenvolvimento Sustentável pela URI – Campus de Frederico Westphalen RS, e Mestrado em Ciências Ambientais pela UNOCHAPECÓ SC e doutorado em Educação nas Ciências pela UNIJUI RS. Atuou como docente na URI, na UCEFF e atualmente é professora substituta no IFFAR Campus de Santa Rosa. Atua como professora de Graduação e pós-graduação, pesquisadora, palestrante, assessora educacional e coaching.  Tem experiência nas seguintes áreas: Formação de professores, pedagogia de projetos, Pedagogia da cooperação, Educação Cooperativa, Trabalho por projetos, inteligência emocional, Responsabilidade social, educação financeira, Interdisciplinaridade, Liderança, metodologia do ensino superior, Biologia Geral, Ecologia, Educação ambiental, Avaliação de Impactos Ambientais, Gestão ambiental, terceiro setor, Licenciamento  Ambiental.

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Published

2020-12-19

How to Cite

CANOVA, Raquel Fernanda Ghellar; PRESTES, Rosi Maria. Common National Curriculum Base:: Teaching and Learning of Environmental Education in the field of Professional and Technological Education (EPT). Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 65–86, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60163. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60163. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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