Reflections on planning and the teaching-learning process:

the case of computer teachers in Professional and Technological Education

Authors

  • Ruan Barroso Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)
  • Andressa Pereira Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)
  • Dermevaldo Marques Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)
  • Fernanda Bezerra Mateus Martins Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)
  • Shirleide Pereira da Silva Cruz Universidade Federal de Brasília (UnB)
  • Yago Ferreira Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60211

Keywords:

Planejamento, Ensino-aprendizagem, Professor de informática, Educação Profissional e Tecnológica

Abstract

Considering planning as a fundamental element for the development of the teaching-learning process. This article proposes to reflect on the planning of computer teachers in vocational and technological education in order to understand how it contributes to the students' teaching-learning process. The qualitative approach was used as a methodology, with a semi-structured interview with three computer teachers. Data analysis was performed using the technique of Aguiar and Ozella (2006) organized by pre-indicators and indicators in order to arrive at the synthesis of the object's meaning cores, which allowed us to carry out an empirical analysis considering the four cores that emerged from the our object, they are: Nucleus 1: Considerations on the use of praxis in search of the break with traditional teaching; Core 2: Differentiated methodological strategies in the construction of student knowledge; Nucleus 3: Evaluation as a process of probing and understanding the contents; Core 4: The importance of the teacher-student relationship and the motivation of students in the classroom. It was found that teachers seek to organize their planning in an open and flexible way taking into account the reality of the student and seeking strategies that enable the adequacy of students. content to the needs of the teaching-learning process, making it possible to make it more meaningful.

Author Biographies

Ruan Barroso, Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)

Academic Degree in Computing at the Federal Institute of Brasília (IFB) and member of the LabKids Project. Interest in the areas of Computational Thinking, Gamification, Creativity, Security, Design and Technology. I have an article published at the Brazilian Congress of Informatics in Education (CBIE 2019) which is an annual event of the Brazilian Computer Society (SBC). I have already given two (02) lectures at Campus Party, in addition to being a workshop speaker at other events. Currently, I participate in the LabKids Project and I am continuing the work presented at CBIE.

Andressa Pereira, Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)

Acadêmica, atualmente cursando licenciatura em computação no Instituto Federal de Brasília (IFB). Interessada nas áreas de designer, inteligência artificial, desenvolvimento de sites, aplicativos e projetos voltado para crianças entre outros.

Dermevaldo Marques, Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)

Licenciando em computação pelo Instituto Federal de Brasília.Participou como Residente no Programa da Residência Pedagógica, Edital nº 6/2018, da CAPES), no período de 6-2018 a 1/2020, atuando no subprojeto multidisciplinar que envolveu as licenciaturas de física e computação, executando projeto interventivo e atuando no curso FIC como docente.

Fernanda Bezerra Mateus Martins, Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)

Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Albert Einstein (2011) e em Letras pela Faculdade Cenecista de Brasília (2006). Especializou-se em Psicopedagogia pela Faculdade Albert Einstein (2010). Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (2019). Trabalhou na Secretaria Municipal de Educação em Águas Lindas - Goiás e atualmente é professora EBTT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB) no campus Taguatinga, leciona nos cursos de Licenciatura em Computação e em Física. Tem atuado como Membro do Núcleo de Atendimento a Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE). Participa do Grupo de Estudos e Pequisa sobre Formação e Atuação de Pedagogos/Professores - GEPFAPe - pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

Shirleide Pereira da Silva Cruz, Universidade Federal de Brasília (UnB)

Possui graduação em Pedagogia(2001), Mestrado(2005) e Doutorado(2012) em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade de Brasília no Departamento de Planejamento e Administração. Integra como formadora o Centro de Estudos em Educação e Linguagem da UFPE. É pesquisadora do Grupos de Estudo e Pesquisa sobre atuação e formação do professor/Pedagogo- GEPFAPe. Atua principalmente nos seguintes temas: organização da educação brasileira e legislação educacional, políticas e práticas de formação de professores,profissionalização docente, ensino de história, memória e alfabetização. Desde 2014 é vinculada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília na Linha de Pesquisa: Profissão docente, currículo e avaliação.

Yago Ferreira, Instituto Federal De Brasília - Campus Taguatinga (IFB - CTAG)

Estudo Ciência da Computação no Instituto Federal de Brasília, sou formando em inglês pelo CILC, me interesso pelas áreas de games mais especificamente game design

References

AGUIAR, Wanda Maria J.; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.
AGUIAR, Wanda Maria J.; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 26, n. 2, p. 222-245, jun. 2006.
AGUIAR, Wanda Maria J.; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, v.45, n.155, p.56-75, 2015.
BENTO, Claudia Regina Spolador. Avaliação da aprendizagem: aspectos relevantes da avaliação diagnóstica, formativa e somativa na aprendizagem escolar, p. 9, 2014.
BIANCHI, Sara Rebecca. A importância da motivação na aprendizagem no ensino fundamental. 2011. Disponivel em: <http://www.ufscar.br/~pedagogia/novo/files/tcc_turma_2008/313653.pdf>. Acesso em: 06 jun. 2020.
BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem . Petrópolis, RJ: Vozes, 2002
BRITO, Claudirene; XXXX. Conhecimentos docentes necessários a formação e atuação na educação profissional: reflexões de docentes do Instituto Federal de Brasília. Anais do IV Colóquio nacional, I Colóquio internacional: a produção do conhecimento em educação profissional, 2017. Disponível em: <https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017/trabalhos/eixo3/E3A28.pdf>. Acesso em: 22 jun 2020.
CAMARGO, Wanessa Fedrigo. Avaliação da aprendizagem no ensino fundamental. Monografia apresentada na Universidade Estadual de Londrina, p. 10, 2010.
XXXX, Professor polivalente: profissionalidade docente em análise. 1. ed, Curitiba: Appris, 2017.
ECCHELI, Simone Deperon. A motivação como prevenção da indisciplina. Educar, Curitiba, n.32, p.199-213, jan. 2008
ENGELMANN, Erico. A motivação de alunos dos cursos de artes de uma universidade pública do norte do Paraná. 2010. Disponível em: <http://www.uel.br/pos/mestredu/images/stories/downloads/dissertações/2010.> Acesso em: 09 mai. 2020
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 35. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo.Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2011.
GUIMARÃES, Sueli Édi R. Motivação intrínseca, extrínseca e o uso de recompensas em sala de aula. In: BZUNECK, José Aloyseo; BORUCHOVITCH, Evely. A Motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
JONNAERT, Philippe. Criar condições para aprender: o socioconstrutivismo na formação de professores. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2018.
LIBÂNEO, José Carlos. O essencial da Didática e o trabalho do professor: em busca de novos caminhos. Goiânia, 2001.
MARCUSCHI, Beth; SUASSUNA, Lívia. Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, p. 34, 2007.
MORALES, Pedro. A relação professor-aluno. São Paulo. Edições Loyola, 1999.
OLIVEIRA, B. C. O trabalho docente na verticalização do Instituto Federal de Brasília. 2016. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016.
PACHECO, Eliezer Moreira; PEREIRA, Luiz Augusto Caldas; SOBRINHO, Moisés Domingos. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: Limites e possibilidades. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 16, n. 30, p. 71-88, jan./jun. 2010
PILETTI, Claudino. Didática Geral. Campinas - SP: Editora Ática, 2004.
SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar?: Critérios e instrumentos. 7. ed. Vozes. Petrópolis, p. 34, 2001.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 25 ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SILVA, Eliane Paganini da. A profissionalização docente: identidade e crise. 2006. 224 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/90355>. Acesso em: 22 jun. 2020
THIESEN, Juares S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., v. 13, n. 39, p. 545-554, 2008.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. 2ª edição. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1977.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

Published

2020-12-21

How to Cite

BARROSO, Ruan; PEREIRA, Andressa; MARQUES, Dermevaldo; MARTINS, Fernanda Bezerra Mateus; CRUZ, Shirleide Pereira da Silva; FERREIRA, Yago. Reflections on planning and the teaching-learning process:: the case of computer teachers in Professional and Technological Education. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 24, p. 465–487, 2020. DOI: 10.29148/labor.v2i24.60211. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/60211. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.