Integrated high school:

in search of the utopia of integrated training

Authors

  • Everton de Souza Instituto Federal de Educação de Santa Catarina - IFSC
  • Larissa Cerignoni Benites Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.62773

Keywords:

Ensino médio integrado, Politecnia, Capitalismo

Abstract

This research aimed at understanding the construction and development of integrated high school in Brazil. The investigation is justified by the need to overcome the duality that historically permeates Brazillian education, in which the dominant elites receive a differentiated education compared to the proletarian class. With regard to methodological aspects, the research is characterized as a bibliographic revision in which scientific articles, theses, official documents and books written by renowned authors who research the thematic in Brazil were used. The databases used were Google Scholar and Scielo to search for scientific articles, the Theses and Dissertations Catalog by Capes to find theses and, also, several institutional and governmental websites to find laws, decrees and documents dealing with the topics. We understand that integrated high school based on the assumptions of polytechnic and omnilateral training presents itself as an important element to overcome the dichotomous scenario observed in Brazilian education – enabling the human emancipation of students – as long as it follows the paths proposed for this course modality and does not submit to the rules of the capitalist system.

Author Biographies

Everton de Souza, Instituto Federal de Educação de Santa Catarina - IFSC

Mestrando em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Graduado em Educação Física Licenciatura pela Faculdade Guairacá (2015). Atualmente é servidor TAE - Técnico Administrativo em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC.

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6695-0891

 

Larissa Cerignoni Benites, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Licenciada em Educação Física, Mestre e Doutora em Ciência da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho- UNESP. Professora na Universidade do Estado de Santa Catarina- UDESC vinculada ao Centro de Ciências da saúde e do esporte- CEFID e credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências Humanas e Educação- FAED/UDESC na linha de pesquisa Políticas Educacionais, Ensino e Formação.

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6144-5298

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Published

2021-04-27

How to Cite

SOUZA, Everton de; BENITES, Larissa Cerignoni. Integrated high school:: in search of the utopia of integrated training. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 105–120, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.62773. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/62773. Acesso em: 25 nov. 2024.

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