Education and Violence:

reflections on homicides, school dropouts and youth vulnerability in Fortaleza, Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72038

Keywords:

Education. Violence. Homicide. School Dropout. Youth Vulnerability.

Abstract

Amid the penetration of criminal groups, the so-called “facções”, in the popular neighborhoods of the capital of Ceará, in this article we will seek to explore the possible connections between school dropouts and experiences of vulnerability to the homicide of young people in these spaces of the city. The reflections are drawn from a bibliographical study interspersed with observations and excerpts from the researchers' field diaries based on their experiences in the Cearense Committee for the Prevention of Homicide in Adolescence (CCPHA). The data presented show that the main victims of homicides are young people aged 15 to 29 years, male, black and with low education. We observe that, although education is a social right guaranteed by law, it is still not concretely effective for all subjects, so that those most vulnerable face a series of obstacles, ranging from the difficulties in getting a place in the school network to the ban on attending the educational establishment, due to its location in territories dominated by “rival factions”, which often lead them to drop out of school before completing basic education. From this perspective, education has the potential to act as a protective factor in the lives of adolescents, being a viable path in the process of confronting and preventing crime, in particular, homicide among young people.

Author Biographies

Clodomir Cordeiro de Matos Júnior, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Professor Adjunto do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas/Sociologia da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Bernardo, MA. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos sobre as Cidades (CITADINOS-UFMA). Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de São Paulo (PPGS/USP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará (PPGS/UFC). Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

João Pedro de Santiago Neto, Universidade Federal do Ceará

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2014). Possui graduação em Ciências Socais pela Universidade Federal do Ceará (2011). No ensino superior, lecionou na Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Pesquisador do Laboratório de Estudos da Violência (LEV) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Participou de pesquisas sobre: o perfil dos usuários de crack no Brasil; discriminação racial em Fortaleza; população em situação de rua e consumo de álcool, crack e outras drogas; homicídios de crianças e adolescentes no Ceará; jovens envolvidos no mercado de drogas e conflitos armados. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Urbana e dos Conflitos e Sociologia da Saúde, desenvolvendo pesquisas sobre as temáticas da juventude, criminalidade, drogas, saúde e cidades.

Ana Paula Neves Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Sociedade da Universidade Estadual do Ceará (UECE), graduada em Economia Doméstica pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e integrante do Grupo de Pesquisa Violência e Cidadania (GPVC/UFRGS).

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Published

2021-12-29

How to Cite

MATOS JÚNIOR, Clodomir Cordeiro de; SANTIAGO NETO, João Pedro de; LOPES, Ana Paula Neves. Education and Violence: : reflections on homicides, school dropouts and youth vulnerability in Fortaleza, Ceará. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 150–169, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72038. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72038. Acesso em: 24 nov. 2024.

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