Black women and education:

building identities and resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.80693

Keywords:

Black woman. Identity. Education.

Abstract

This article presents the debate on identity and education from the complex and necessary intersections of the race, gender and class categories that cross the lives of black women in Brazil. The reflections contained here are part of the result of a doctoral thesis research that discussed the aforementioned categories through the Brazilian and Portuguese reality. Assuming that education is a field of contradictions, but, above all, with effective possibilities of social productions, the study used bibliographic materials and interviews to prove that the school environment can be fundamental for the construction, reconstruction and affirmation of black identity

Author Biographies

Heide de Jesus Damasceno , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA

Atua como assistente social do Instituto Federal da Bahia (IFBA) (Campus de Salvador) e assistente social colaboradora do Instituto Cultural Steve Biko. Doutora em Serviço Social pelo Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL/Portugal, 2021). É mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Sergipe (UFS, 2013), instituição em que se graduou em Serviço Social (2007). Possui Especialização em Serviço Social: Direitos e Competências Profissionais (2010). Pesquisadora na área do Serviço Social, Educação e Racismo. Autora da pesquisa: "Experiências de jovens afrodescendentes/negras na educação profissional: Contribuições ao serviço social em Portugal e Brasil" [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa, 2021].

Aline Nascimento Santos Correia, Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ

Assistente social, doutoranda em Serviço Social na Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestra em Serviço Social pela Universidade Federal de Sergipe, especialista em Docência do Ensino Superior. Pesquisadora na área de Teoria Social, raça/racismo, questão social, trabalho, movimentos sociais e Serviço Social. Possui experiência de trabalho no Serviço de Proteção Social Especial, com juventude, comunidades remanescentes de quilombos, movimentos sociais e docência no ensino superior. 

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Published

2022-07-03

How to Cite

DAMASCENO , Heide de Jesus; CORREIA, Aline Nascimento Santos. Black women and education:: building identities and resistance. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 169–193, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.80693. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/80693. Acesso em: 22 dec. 2024.

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