EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN SYMPTOMS, HOSPITALIZATION AND COGNITIVE DEFICITS IN COVID-19 PATIENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/revpsiufc.15.2024.e024020

Keywords:

covid-19, post-covid-19 syndrome, neuropsychological tests

Abstract

The Brazilian government declared a National Public Health Emergency, caused by the covid-19 pandemic, on February 3, 2020. Currently, some authors warn of the need to better understand the neurological implications of the disease, either due to its potential to cause damage to brain tissue and connections or the history of effects by Coronaviruses. In Latin America and Brazil, there is a notable lack of information about the neurocognitive effects of covid-19. Chronic post-covid-19 syndrome is a condition that can persist up to a year after SARS-CoV-2 infection, the most common symptoms of which include fatigue, shortness of breath, muscle pain, headache, memory and concentration problems and mood changes. The objective of this research was to observe the relationship between the number of covid-19 symptoms, hospitalization time, or admission to ICU and cognitive deficits, assessed through standardized tests for the Brazilian population. A sample of 108 patients with a positive diagnosis of SARS-CoV-2 through SWAB (RT-PCR) testing, who sought cardiopulmonary or neurofunctional rehabilitation, was selected. The subjects answered a medical history questionnaire, the Rey Complex Figure, RAVLT, digit subtest, and the WASI. When looking at the subgroup that had been in the ICU, the data indicated moderate correlations, showing that the performance of general intelligence measured by the WASI was better for those who received more time of intervention in the ICU. The severity of the disease, measured by the number of symptoms, seems to have had minimal impact on the cognitive performance of the subjects in the sample.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubens Goulart, Universidade Federal de São Paulo

Formado em psicologia pela Universidade Estadual de Londrina, Mestre e Doutor em Ciências pela UNIFESP-BS, atua como neuropsicólogo desde 2006 trabalhando especialmente com avaliação e reabilitação neuropsicológica no SUS, como servidor da Prefeitura Municipal de Santos.

Cinthia Pessoa, Universidade Federal de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Santos e em Pedagogia pelo Centro Universitário Monte Serrat. Especialização em Neuropsicologia e Psicopedagogia. Mestre em Ciências pelo Programa Interdisciplinar em Ciências da Saúde da Universidade Federal de São Paulo ? UNIFESP. Apresenta experiência na área da educação como professora de educação infantil. Atualmente é psicóloga da Prefeitura Municipal de Santos, trabalhando no Centro Especializado em Reabilitação com pessoas de todas as idades que apresentam deficiências físicas e intelectuais, além de problemas no desenvolvimento.

Império Lombardi Junior, Universidade Federal de São Paulo

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade do Grande Abc (1994), mestrado em Reabilitação pela Universidade Federal de São Paulo (2000), Doutorado em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (2007). Foi professor da Universidade Camilo Castelo Branco, UNIABC, Monte Serrat (Unimonte) e Universidade Guarulhos (UnG), supervisor do curso de especialização em reumatologia para fisioterapeutas da Universidade Federal de São Paulo e fisioterapeuta do setor de Reumatologia do Centro de Reabilitação - Lar Escola São Francisco. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de São Paulo-Campus Baixada Santista. Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional, com ênfase em Fisioterapia e Terapia Ocupacional na área da reumatologia e geriatria, atuando principalmente nos seguintes temas: osteoporose, atividade física, qualidade de vida, equilíbrio, capacidade pulmonar, grupos educacionais, treinamento resistido progressivo e metodologia científica.

References

Aiyegbusi, O. L., Hughes, S. E., Turner, G., Rivera, S. C., McMullan, C., Chandan, J. S., ... Calvert, M. J. (2021). Symptoms, complications and management of long COVID: a review. Journal of the Royal Society of Medicine, 114(9), 428-442. doi: 10.1177/01410768211032850

Bertolucci, P. H. F., Brucki, S. M. D., Campacci, S. R., & Juliano Y. (1994). O Mini-Exame do Estado Mental em uma população geral: impacto da escolaridade. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 52(1), 1-7. doi: 10.1590/S0004-282X1994000100001

Castro-Costa, E., Fuzikawa, C.; Uchoa, E.; Firmo, J. O. A.; & Lima-Costa, M. F. (2008). Norms for the mini-mental state examination: Adjustment of the cut-off point in population-based studies (evidences from the Bambuí health aging study). Arquivos de Neuro-Psiquiatria, 66(3), 524-528. doi: 10.1590/S0004-282X2008000400016

Condie LO. (2020). Neurotropic mechanisms in COVID-19 and their potential influence on neuropsychological outcomes in children. Child Neuropsychol, 26(5), 577-596. doi: 10.1080/09297049.2020.1763938

Daroische, R., Hemminghyth, M. S., Eilertsen, T. H.; Breitve, M. H.; & Chwiszczuk, L. J. (2021). Cognitive Impairment After Covid-19 - A Review on Objective Test Data. Frontiers in Neurology, 12, 699582, doi: 10.3389/fneur.2021.699582

Figueiredo, V. L. M., Nascimento, E. (2007). Desempenhos nas duas tarefas do subteste dígitos do WISC-III e do WAIS-III. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 23(3), 313–318. doi: 10.1590/S0102-37722007000300010

Foss, M. P., Diniz, P. R. B., da Roza, D. L., Gefen, T., Maher, A. C., Formigheri, P., ... Santos, A. C. (2019). Anatomic and neuropsychological findings in low-educated cognitively intact elderly from a Brazilian cohort. Dementia & Neuropsychologia, 13(4), 378-385. doi: 10.1590/1980-57642018dn13-040003.

Gallegos, M., Martino, P., Caycho-Rodríguez, T., Calandra, M., Razumovskiy, A., Arias-Gallegos, W. L., ... Cervigni, M. (2022). What is post-COVID-19 syndrome? Definition and update. Gaceta Médica de México, 158(6), 442-446. doi: 10.24875/GMM.M22000725

Hampshire, A., Trender, W., Chamberlain, S. R., Jolly, A. E., Grant, J. E., Patrick, F., ... Mehta, M. A. (2021). Cognitive deficits in people who have recovered from COVID-19. E Clinical Medicine, 39:101044. doi: 10.1016/j.eclinm.2021.101044

Hazin, I., Fernandes, I., Gomes, E., & Garcia, D. (2018). Neuropsicologia no Brasil: passado, presente e futuro. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 18(spe), 1137-1154.

Helms, J., Kremer, S., Merdji, H., Clere-Jehl, R., Schenck, M., Kummerlen, C., ... Meziani, F. (2020). Neurologic Features in Severe SARS-CoV-2 Infection. The New England Journal of Medicine, 382(23), 2268-2270. doi: 10.1056/NEJMc2008597

Loch, A. A. C. (2018). Desenvolvimento de padrões normativos e indicadores de validade do teste de Memória Visual de Curto Prazo - MEMO. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal do Amazonas.

Martins, N. I. M. (2019). Instrumentos de avaliação cognitiva utilizados nos últimos cinco anos em idosos brasileiros. Revista Ciência & Saúde Coletiva, 24(7), 2513-2530. doi: 10.1590/1413-81232018247.20862017

Ministério da Saúde. (2020). Plano nacional de enfrentamento à pandemia da covid-19 (3 ed.). Brasília, DF: Ministério da Saúde.

Ministério da Saúde. (2024). Departamento de Informática do Sistema Único de Saúde (DATASUS). Painel Coronavírus. Brasília, DF: Ministério da Saúde.

Miranda, D. A. P, Gomes, S. V. C., Filgueiras, P. S., Corsini, C. A., Almeida, N. B. F., Silva, R. A., ... Grenfell RFQ. (2022). Long COVID-19 syndrome: a 14-months longitudinal study during the two first epidemic peaks in Southeast Brazil. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene, 116(11), 1007-1014. doi: 10.1093/trstmh/trac030

Negrini, F., Ferrario, I., Mazziotti, D., Berchicci, M., Bonazzi, M., de Sire, A., ... Zapparoli, L. (2021). Neuropsychological Features of Severe Hospitalized Coronavirus Disease 2019 Patients at Clinical Stability and Clues for Postacute Rehabilitation. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 102(1), 155-158. doi: 10.1016/j.apmr.2020.09.376

Nespollo, A. M., Marcon, S. R., de Lima, N. V. P., Dias, T. L., & Espinosa, M. M. (2019). Cognitive stimulations effects and Taigeiko in elderly women’s cognition: an intervention. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(suppl 2), 79-87. doi: 10.1590/0034-7167-2018-0133

O'Connor, D. B., Aggleton, J. P., Chakrabarti, B., Cooper, C. L., Creswell, C., Dunsmuir, S., ... Armitage, C. J. (2020). Research priorities for the COVID-19 pandemic and beyond: A call to action for psychological science. British Journal of Psychology, 111(4), 603-629. doi: 10.1111/bjop.12468

Oliveira, M. S., Rigoni, M. S. (2014). Figuras Complexas de Rey: Teste de Cópia e de Reprodução de Memória de Figuras Geométricas Complexas (1. ed.). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Pinna, P., Grewal, P., Hall, J. P., Tavarez, T., Dafer, R. M., Garg, R., ... Silva, I. D. (2020). Neurological manifestations and COVID-19: Experiences from a tertiary care center at the Frontline. Journal of the Neurological Sciences, 415, 116969. doi: 10.1016/j.jns.2020.116969

Reppold, C. T., Noronha, A. P. P. (2018). Impacto dos 15 Anos do Satepsi na Avaliação Psicológica Brasileira. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(spe), 6-15. doi: 10.1590/1982-3703000208638

Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. (2020). Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Brasília. 2020. Recuperado em 18 fevereiro, 2024, de: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2020/prt0188_04_02_2020.html#:~:text=Declara%20Emerg%C3%AAncia%20em%20Sa%C3%BAde%20P%C3%BAblica,Coronav%C3%ADrus%20(2019%2DnCoV)

Portaria nº 913, de 22 de abril de 2022. (2022). Declara o encerramento da Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional (ESPIN) em decorrência da infecção humana pelo novo coronavírus (2019-nCoV) e revoga a Portaria GM/MS nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Brasília, 2022. Recuperado em 18 fevereiro, 2024, de: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=PRT&numero=913&ano=2022&data=22/04/2022&ato=340kXTq1kMZpWT0cf.

Recomendação nº 008, de 27 de abril de 2022. (2022). Recomenda a revogação da Portaria GM/MS nº 913/2022 e outras medidas correlatas. Brasília, 2022. Recuperado em 18 fevereiro, 2024, de: https://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns/recomendacoes-2022/2448-recomendacao-n-008-de-27-de-abril-de-2022#:~:text=Recomenda%20a%20revoga%C3%A7%C3%A3o%20da%20Portaria,2022%20e%20outras%20medidas%20correlatas.&text=Considerando%20que%20a%20avalia%C3%A7%C3%A3o%20sobre,nos%20v%C3%A1rios%20pa%C3%ADses%20do%20mundo.

Resolução nº 31, de 15 de dezembro de 2022. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos - SATEPSI e revoga a Resolução CFP nº 09/2018. Brasília, 2022. Recuperado em 18 fevereiro, 2024, de: https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-31-2022-estabelece-diretrizes-para-a-realizacao-de-avaliacao-psicologica-no-exercicio-profissional-da-psicologa-e-do-psicologo-regulamenta-o-sistema-de-avaliacao-de-testes-psicologicos-satepsi-e-revoga-a-resolucao-cfp-no-09-2018?origin=instituicao&q=31/2022.

Teldeschi, A. L. G., Perez, M., Sanchez, M. A., & Lourenço, R. A. (2018). O uso de testes de fluência verbal como ferramenta de rastreio cognitivo em idosos. Revista Hospital Universitário Pedro Ernesto, 16(1), 56-60. doi: 10.12957/rhupe.2017.33289

Turon, M., Fernández-Gonzalo, S., de Haro, C., Magrans, R., López-Aguilar, J., & Blanch, L. (2018). Mechanisms involved in brain dysfunction in mechanically ventilated critically ill patients: implications and therapeutics. Annals of Translational Medicine, 6(2), 30. doi: 10.21037/atm.2017.12.10

Tsivgoulis, G., Palaiodimou, L., Katsanos, A. H., Caso, V., Köhrmann, M., Molina, C., ... Tsiodras, S. (2020). Neurological manifestations and implications of COVID-19 pandemic. Therapeutic Advances in Neurological Disorders, 13, 1756286420932036. doi: 10.1177/1756286420932036

Varatharaj, A., Thomas, N., Ellul, M. A., Davies, N. W. S., Pollak, T. A., Tenorio, E. L., ... Michael BD. (2020). Neurological and neuropsychiatric complications of COVID-19 in 153 patients: a UK-wide surveillance study. Lancet Psychiatry, 7(10), 875-882. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30287-X

Voruz, P., Jacot de Alcântara, I., Nuber-Champier, A., Cionca, A., Allali, G., Benzakour, L., ... Péron, J. A. (2023). Frequency of Abnormally Low Neuropsychological Scores in Post-COVID-19 Syndrome: the Geneva COVID-COG Cohort. Archives of Clinical Neuropsychology, 38(1), 1-11. doi: 10.1093/arclin/acac068

Wechsler, D. (2008). Wechsler Adult Intelligence Scale – Fourth Edition Administration and Scoring Manual. (4. ed.). San Antonio: Pearson. doi: 10.1037/t15169-000.

Yates, D. B., Trentini, C. M., Tosi, S. D., Corrêa, S. K., Poggere, L. C., & Valli, F. (2006). Apresentação da Escala de Inteligência Wechsler abreviada: (WASI). Avaliação Psicológica, 5(2), 227–233.

Published

2024-10-26

How to Cite

Goulart, R., Pessoa, C., & Lombardi Junior, I. (2024). EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN SYMPTOMS, HOSPITALIZATION AND COGNITIVE DEFICITS IN COVID-19 PATIENTS. Journal of Psychology, 15, e024020. https://doi.org/10.36517/revpsiufc.15.2024.e024020