Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production

Authors

  • Simone Meucci Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Rafael Ginane Bezerra Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Keywords:

Sociology, Program, High School, Brazil

Abstract

In an exploratory manner this article aims to analyze the patterns related to the consolidation of sociologial knowledge at basic education. Following Basil Bernstein’s code theory and its proposition about program, pedagogy and evaluation, we suggest the National Plan of Textbooks (PNLD), the National Evaluation of High School (ENEM) and the pattern of forming knew teachers as three privileged areas of research. We argue that this privileged areas have selected sociology’s disciplinary content at high school level in Brazil.

 

Author Biographies

Simone Meucci, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora do Departamento de Ciência Política e Sociologia
da Universidade Federal do Paraná (UFPR), doutora
em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas
(UNICAMP), coordenadora do Programa Institucional de Bolsa
de Iniciação à Docência (PIBID) em Ciências Sociais.

Rafael Ginane Bezerra, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professor do Departamento de Métodos, Técnicas e Práticas
de Ensino da Universidade Federal do Paraná (UFPR),
doutor em Sociologia pela UFPR, coordenador do Programa
Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) em
Ciências Sociais.

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Published

2016-01-21

How to Cite

Meucci, S., & Bezerra, R. G. (2016). Sociology and Basic Education: hypothesis on the dynamics of curriculum production. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 45(1), 87–101. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2420