When the subject is school Sociology

state of the art in higher level periodicals in the areas of Social Sciences, Education and Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.51.1.a05

Abstract

We intend to map the state of the art of scientific production around the theme 'School Sociology' present in the journals evaluated in the areas of Sociology, Anthropology, Political Science, Education and Teaching by the Qualis system as members of the upper levels. Among the results it is noticed an increasing production, whose authors are mostly females, with doctorates in Sociology and Education. In the case of A1 journals, those evaluated in the area of Education have a prominent role. The most recurrent themes are 'teacher training', 'teaching practice' and 'curriculum / legislation'. The school sociology, as an object of research, has begun to occupy space in the principal means of scientific dissemination in the areas of Social Sciences and Education.

Author Biographies

Cristiano das Neves Bodart, Professor doutor da Faculdade Novo Milênio.

Graduado em Ciências Sociais (USC), especialista em geografia do Brasil (FIJ), especialista em Ciências Sociais e Religião (FAFIA), mestre em Planejamento Regional e Gestão de Cidades (UCAM) e doutor em Sociologia(USP)

Caio dos Santos Tavares, UFAl

Graduando em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

References

CAREGNATO, Célia Elizabete; CORDEIRO, Victoria Carvalho. Campo Científico-Acadêmico e a Disciplina de Sociologia na Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 39-57, jan./mar. 2014. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/edreal/v39n1/v39n1a04.pdf>. Acesso em: fev. 2018.

BODART, Cristiano das Neves; CIGALES, Marcelo Pinheiro. Ensino de Sociologia no Brasil (1993-2015): um Estado da Arte na Pós-Graduação. Revista de Ciências Sociais. Fortaleza, v.48, n. 2, p.256-281, jul./dez., 2017. Disponível em: < http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/19500>. Acesso em: jan. 2018.

____________; SILVA, Roniel Sampaio da. Um “Raio-X” do professor de Sociologia brasileiro: condições e percepções. Estudos de Sociologia. v. 2, n. 22, 2016. Disponível em: < http://www.revista.ufpe.br/revsocio/index.php/revista/article/view/591>. Acesso em: jan. 2018.

ERAS, Lígia Wilhelms. Trajetórias, travessias e produtores: sociologias, conhecimentos e os autores dos livros coletâneas sobre o ensino de Sociologia na Educação Básica. Revista Brasileira de Sociologia, vol. 02, nº. 03, jan./jun., 2014. Disponível em: < http://www.sbsociologia.com.br/revista/index.php/RBS/article/view/74>. Acesso em: jan. 2018.

__________; OLIVEIRA, Ricardo Costa de. Uma Sociologia dos Livros Coletâneas sobre o ensino de Sociologia na Educação Básica (2008-2013). In: OLIVEIRA, Evelina Antunes F. de; OLIVEIRA, Amurabi. (Orgs.). Ciências Sociais e Educação: um reencontro marcado. Edufal: Maceió, 2015.

HANDFAS, Anita. O estado da arte do ensino de Sociologia na Educação Básica: um levantamento preliminar da produção acadêmica. Revista Inter-legere. n. 9, 2011. Dispinível em: < https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4403/3591> Acesso em: jan. 2018.

__________; MAÇAIRA, Julia Polesssa. O Estado da arte da produção científica sobre o ensino de Sociologia na educação básica. In: HANDFAS, Anita; MAÇAIRA, Julia Polesssa; FRAGA, Alexandre Barbosa (Orgs.). Conhecimento escolar e ensino de Sociologia: instituições, práticas e percepções. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2015.

NEUHOLD, Roberta. A produção científica sobre o ensino de Sociologia: grupos e linhas de pesquisa no Brasil (2000-2013). In: OLIVEIRA, Evelina Antunes F. de; OLIVEIRA, Amurabi (org.). Ciências Sociais e educação: um reencontro marcado. Maceió: Edufal, 2015. pp. 103- 123.

OLIVEIRA, Amurabi. Um balanço sobre o campo do ensino de sociologia no Brasil. Em Tese. v. 12, n. 2, 2015. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/41691>. Acesso em: jan. 2018.

RÖWER, Joana Elisa. Estado da arte: Dez anos de Grupos de Trabalho (GTs) sobre ensino de Sociologia no Congresso Brasileiro de Sociologia (2005-2015). Civitas, Porto Alegre, v. 16, n. 3, 126-147, jul./set., 2016. Disponível em: < http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/24754>. Acesso em: jan. 2018.

Sites eletrônicos consultados

Plataforma Lattes. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br>. Acessado em: fev. 2018.

Sucupira: Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/>. Acessado em: fev. 2018.

Published

2020-03-01

How to Cite

Bodart, C. das N., & Tavares, C. dos S. (2020). When the subject is school Sociology: state of the art in higher level periodicals in the areas of Social Sciences, Education and Teaching. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 51(1), 353–396. https://doi.org/10.36517/rcs.51.1.a05