Evangelicals in the Brazilian contemporary visual production: analysis of the polemics surrounding the film Holy Tremor
Keywords:
Documentary, Image of the People, Representation, SubalternityAbstract
This article proposes an analysis of the polemics around Holy Tremor (2017), film by Bárbara Wagner and Benjamin de Burca, aiming at locating it, at first, in the tradition of representation of poor and peripheric communities in Brazilian art. In a second moment, it will also relate the work to a larger series of polemics generated by the representation of evangelical groups in the Brazilian contemporary visual production. It suggests that reception is a key element in the production of meaning and consequently, in the controversy generated by the film.
References
AMARAL, Aracy A., Arte pra quê? A preocupação social na arte brasileira 1930-1970. São Paulo: Studio Nobel, 2003.
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
FOSTER, Hal. For a concept of the political in Contemporary Art. In: FOSTER, Hal. Recodings. Art, Spectacle, Cultural Politics. New York : The New Press, 1985, p. 139-56.
GASSIOT-TALABOT, Gérald. La contestation est-elle possible? In: CASSOU, Jean et al. Art et contestation. Bruxelas: La Connaissance, 1968, p. 95-120.
GENETTE, Gérard. Seuils. Paris: Le Seuil, 1987.
GOBBI, Nelson. Do brega ao gospel, Bárbara Wagner investiga as relações entre cultura popular e os corpos, O Globo, 7 de maio de 2018. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/cultura/artes-visuais/do-brega-ao-gospel-barbara-wagner-investiga-as-relacoes-entre-cultura-popular-os-corpos-22657562>. Acesso em: ??????.
JAUSS, H. R. Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1994.
RANCIÈRE, Jacques. Le spectateur émancipé. Paris: La Fabrique, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).