Public university and critical thinking in Brasil

Authors

Keywords:

Public university, Professionalization of sociology, Interinstitutional and interdisciplinary experiences

Abstract

Sociology has an important role to rethink the academic and public strategies of
redefining paradigms insofar as it can simultaneously articulate micro and
macrossociological perspectives on institutional, theoretical and political issues. This
paper aims to discuss the role of the public university for a humanistic knowledge in
the social sciences and its relation with the private university. The rescue of a
pioneering initiative that has been developed in the UFC, the College of Advanced
Studies, should be remembered as an exemplary initiative because it points to the
importance of articulating a complex and interdisciplinary thinking that is essential to
rethink the public university.

Author Biography

Paulo Henrique Martins, Universidade Federal de Pernambuco

Professor titular de sociologia da UFPE; professor visitante da UFC (2017-2018); ex-presidente da Associação Latino-Americana de Sociologia (ALAS); bolsista de produtividade do Cnpq (1B)

References

Almeida Filho, N. (2008) Universidade nova no Brasil In: B.S. Santos e N. de Almeida Filho (org.) A universidade no século XXI: Para uma universidade nova. Coimbra: Almeidina/CES.

Barreira, I.; Cortês, S. e Lima, J. (2018) A sociologia fora do eixo: diversidades regionais e campo da pós-graduação no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, v.6, n.13, p. 76-103.

Chaui, M. A (2003) universidade pública sob nova perspectiva. Rev. Bras. Educ. [online], n.24, pp.5-15. ISSN 1413-2478.

Cunha, L. A. O ensino superior no octênio FHC. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 37-61, abr. 2003.

Martins, C.B. (2018) As origens pós-graduação nacional (1960-1980). Revista Brasileira de Sociologia, v.6, n.13, p. 9-26.

Ribeiro, D. (1986) Universidade para quê? Brasilia: Editora da UNB.

Salmeron, R. Universidade pública e identidade cultural. Tempo Social; Rev. Sociol. USP, S. Paulo, 13(1): 9-26.

Santos, B.S. (1995) Pela mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade, Cap.*: Da ideias de universidade a universidade de ideias. São Paulo: Cortez Editora.

__________ (2008) A universidade no século XXI: Para uma reforma democrática e emancipatória da universidade In: B.S. Santos e N. de Almeida Filho (org.) A universidade no século XXI: Para uma universidade nova. Coimbra: Almeidina/CES.

Signorini, I. (2018) Legitimação de políticas científicas locais em função de demandas de internacionalização da universidade. Cad. CEDES [online]. vol.38, n.105, pp.205-221. ISSN 0101-3262.

Silva, R.B. (2012) A relação universidade-sociedade na periferia do capitalismo. Rev. bras. Ci. Soc. [online]. vol.27, n.78, pp.25-40. ISSN 0102-6909.

Traina‐Chacon, José‐Marcelo y Adolfo‐Ignacio Calderón, (2014), “A expansão da educação superior privada no Brasil: do governo de FHC ao governo de Lula”. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM‐IISUE/Universia, vol. VI, núm. 17, pp. 78‐100. https://ries.universia.net/article/view/1099/expansao‐educacao‐superior‐privada‐brasil‐do‐governo‐fhc‐ao‐governo‐lula

Weber, S. (2003) Profissionalização docente e políticas públicas no Brasil. Educ. Soc. [online]. vol.24, n.85, pp.1125-1154. ISSN 0101-7330.

Published

2019-07-01

How to Cite

Martins, P. H. (2019). Public university and critical thinking in Brasil. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 50(2), 237–253. Retrieved from http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/41259