Revisiting “USP for All?”

Permanent challenges in the inclusion of low-income students in Brazilian public higher education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.51.3.d02

Keywords:

access and permanence in the State University, low-income students, educational inequalities, social inclusion, higher education

Abstract

The article takes up the context, problems and theoretical and methodological challenges of the qualitative empirical research that culminated in the book “USP para Todos?”, From a dialogue with changes that have occurred since then in the access and permanence of low-income students and those coming from school public in Brazilian higher education - especially, public. In doing so, it discusses elements that we still consider relevant for critical reflection in this field of knowledge.

Author Biography

Wilson Mesquita de Almeida, UFABC

Professor da Universidade Federal do ABC (UFABC). Pós-Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), com bolsa FAPESP. Doutor e Mestre em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade de São Paulo. Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Autor de ProUni e o Ensino Superior Privado Lucrativo em São Paulo: Uma Análise Sociológica (SP: Musa/FAPESP, 2014) e USP para todos? Estudantes com Desvantagens Socioeconômicas e Fruição da Universidade Pública (SP: Musa/FAPESP, 2009). É membro da Comissão Acadêmica do Programa de Ensino e Aprendizagem Tutorial (PEAT), ligado à Pró-Reitoria de Graduação da UFABC. Linhas de pesquisa: acesso e permanência no Ensino Superior; políticas públicas de inclusão e assistência estudantil no Ensino Superior; ensino superior brasileiro; ensino superior privado lucrativo; ensino superior privado; educação brasileira, desigualdades educacionais; ações afirmativas; sociologia da educação; sociologia política. 

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Published

2020-11-01

How to Cite

Almeida, W. M. de. (2020). Revisiting “USP for All?”: Permanent challenges in the inclusion of low-income students in Brazilian public higher education. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 51(3), 21–62. https://doi.org/10.36517/rcs.51.3.d02

Issue

Section

Dossiê Quando as ciências sociais encontram a educação: (re)pensando cenários c