When social sciences meet education

(re) thinking contemporary scenarios of educational inequalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36517/rcs.51.3.d01

Keywords:

sociology of education, social and educational inequalities

Abstract

The purpose of this dossier was to privilege the dialogue between the social sciences and education, more specifically the scenarios of inequalities in educational opportunities that current research has been looking at. The scenarios of social and educational inequalities are portrayed in the selected articles and bring several elements still relevant in the process of production and reproduction of these inequalities, such as characteristics of origin and characteristics of the individuals and groups surveyed. Finally, the present work will point out ways to think about those that, even with advances in the scope of educational policies, there are still social edges that need to be overcome in order to have a more just and democratic society.

 

 

 

Author Biographies

Sara Esther Dias Zarucki Tabac, UERJ

Doutoranda em Ciências Sociais PPCIS/ UERJ (2017/2021). Pesquisadora do LEPES - Laboratório de Pesquisas e Estudos em Educação Superior - UFRJ e do grupo de pesquisa em Ciências Sociais e Educação (CSE -UERJ) .

Atualmente realizo pesquisas na área da sociologia da educação e desigualdades .
Destaco mais especificamente pesquisas sobre acesso e permanência de estudantes no ensino superior e a formação de professor de sociologia.

Currículo resumido: Doutoranda em Ciências Sociais PPCIS/ UERJ (2017/2021). Mestra em Ciências Socias PUC-Rio (2012), Especialista em Sociologia Urbana UERJ (2016), Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais PUC-Rio (2009). Pesquisadora do LEPES - Laboratório de Pesquisas e Estudos em Educação Superior - UFRJ e do grupo de pesquisa em Ciências Sociais e Educação (CSE -UERJ). Tenho farta experiência como docente em escolas, ONG’s e nas instituições públicas ALERJ e CMRJ. Atualmente realizo pesquisas, publicações e orientações na área da sociologia da educação e desigualdades escolares.

Ruth Maria Moraes Oliveira Prado, UFRJ

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFRJ, linha de pesquisa Políticas e Instituições Educacionais. Mestre em Educação pela UFRJ. Membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior - LEPES/UFRJ. Pesquisadora visitante na Universidade de Nova Iorque (New York University - NYU) em 2019, Programa Abdias do Nascimento/CAPES.

References

Não tem

Published

2020-11-01

How to Cite

Dias Zarucki Tabac, S. E., & Oliveira Prado, R. M. M. . (2020). When social sciences meet education: (re) thinking contemporary scenarios of educational inequalities. Revista De Ciências Sociais (Social Sciences’ Journal), 51(3), 15–20. https://doi.org/10.36517/rcs.51.3.d01

Issue

Section

Dossiê Quando as ciências sociais encontram a educação: (re)pensando cenários c