ENTREPRENEURIAL BEHAVIOR OF INTERNET KIOSK OWNERS OPERATING IN THE INFORMAL ECONOMY IN A BRAZILIAN SLUM: THE CASE OF ROCINHA IN RIO DE JANEIRO, BRAZIL

Authors

  • Joysi Moraes Universidade Federal Fluminense
  • Sandra R.H. Mariano Universidade Federal Fluminense
  • Silvio Medeiros Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v12i3.578

Keywords:

Entrepreneur. Entrepreneurial behavior. Informal economy. Internet kiosks. Rocinha (Rio de Janeiro).

Abstract

The aim of this article is to investigate the characteristics, behaviors, motivations to start a business and the managerial practice of entrepreneurs, owners of internet kiosks, operating in the context of the informal economy in Rocinha, the biggest slum in Brazil, where 90.9% of businesses are informal. The Thematic Apperception Test used by McClelland serves the purpose of this research. The instrument used in this survey was adapted for Brazil. From the 92 internet kiosk entrepreneurs in Rocinha, 44 responded to the TAT questionnaire. Data were analyzed using SPSS 16.0. The analysis suggests that the behavior of the entrepreneurs in Rocinha match the entrepreneurial characteristics proposed by McClelland and their main motivations are seeking opportunities and increasing income and try to meet customers‟ needs and have a low perception of service differentiation.

Author Biographies

Joysi Moraes, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Administração, ênfase em Organizações, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (EA/UFRGS). Professora Adjunta da Universidade Federal Fluminense (UFF). Coordenadora da Curso de Graduação em Processos Gerenciais - Ênfase em Empreendedorismo. Coordenadora de Pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Gestã oe Empreendedorismo (PPGE).

Sandra R.H. Mariano, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio Janeiro (UFRJ). Professora Associada da Universidade Federal Fluminense. Chefe do Departamento de Empreendedorismo e Gestão. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Empreendedorismo (PPGE).

Silvio Medeiros, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Engenharia da Produção pela Universidade Federal Fluminense. Professor nos cursos de pós graduação da Faculdade de Administração da Universidade de Passo Fundo.

Published

2014-10-31

How to Cite

Moraes, J., Mariano, S. R., & Medeiros, S. (2014). ENTREPRENEURIAL BEHAVIOR OF INTERNET KIOSK OWNERS OPERATING IN THE INFORMAL ECONOMY IN A BRAZILIAN SLUM: THE CASE OF ROCINHA IN RIO DE JANEIRO, BRAZIL. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 12(3), 98–122. https://doi.org/10.19094/contextus.v12i3.578

Issue

Section

Articles