Social marketing and societal marketing: a theoretical confusion

Authors

  • Taís Pasquotto Andreoli Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
  • Váldeson Amaro Lima Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO
  • Silvio Augusto Minciotti Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v16i2.1045

Keywords:

Social marketing, Societal marketing, Evolution of marketing, Nonconformities in marketing, Types of marketing.

Abstract

Despite a clear distinction between the concepts of social marketing and societal marketing, a misguided usage of these terms keeps on recurring. In this sense, the work aimed at: (1) mapping the academic production concerning social marketing and societal marketing; and, in particular, (2) checking and analyzing possible distortions around their use. A bibliographic survey was de­­­­veloped in order to study the circumstances in which those themes arose; also, a bibliometric research was carried out together with a critical analysis of academic publications’ contents referring to social marketing and societal marketing. It was possible to observe that, in spite of the expressive scientific production identified, there are remarkable distortions in the usage of the above mentioned terms, whether while presenting the concepts in a mistaken way or while expressing an incorrect meaning of them or even while applying them in an improper way.

Author Biographies

Taís Pasquotto Andreoli, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutoranda em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Váldeson Amaro Lima, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

Doutorando em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do SulProfessor EBTT de Administração no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia

Silvio Augusto Minciotti, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Professor no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do SulDoutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo

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Published

2018-07-25

How to Cite

Andreoli, T. P., Lima, V. A., & Minciotti, S. A. (2018). Social marketing and societal marketing: a theoretical confusion. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 16(2), 90–112. https://doi.org/10.19094/contextus.v16i2.1045

Issue

Section

Articles