Dialectic of “pleasure and suffering”: the relationship of master’s and doctoral students with their academic work

Authors

  • Camila Cristina Rodrigues Salgado Professora do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal da Paraíba - DCSA/UFPB
  • Renan Felinto de Farias Aires Professor do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - DCSA/UFERSA
  • Fernanda Julyanna Silva Dos Santos Professora da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPGA/UFRN

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v16i2.1049

Keywords:

Psychodynamic of work, Subjectivity, Pleasure-suffering dialectic, Masters students, Doctoral students.

Abstract

The work relationship within society shows itself as a fundamental element by means of which man is structured psychologically and may result in pleasure and/or suffering, which is an object of study for the psychodynamics of work. In this field, a gap is noticed in exploring the pleasure-suffering dialectic within the academic scenario regarding the comparison between master’s and doctoral students. This study aims to understand the subjectivity in the pleasure and suffering relationships of administration masters’ and doctoral students with their academic work. For this, focused interviews were carried out and then coded and analyzed qualitatively by means of content analysis. As a result, the masters’ students were observed to point at the feeling of displeasure as the source of suffering and at professional growth as the source of pleasure. Doctoral students, in turn, also indicated displeasure as the source of suffering, but interpersonal relationships at work stood out as the source of pleasure.

Author Biographies

Camila Cristina Rodrigues Salgado, Professora do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal da Paraíba - DCSA/UFPB

Graduada em Administração pela Universidade Federal da Paraíba, Mestrado em Engenharia de Produção e Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Renan Felinto de Farias Aires, Professor do Departamento de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - DCSA/UFERSA

Graduado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba, Mestre e Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPGA/UFRN

Fernanda Julyanna Silva Dos Santos, Professora da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPGA/UFRN

Graduada e Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

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Published

2018-07-25

How to Cite

Salgado, C. C. R., Aires, R. F. de F., & Dos Santos, F. J. S. (2018). Dialectic of “pleasure and suffering”: the relationship of master’s and doctoral students with their academic work. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 16(2), 113–145. https://doi.org/10.19094/contextus.v16i2.1049

Issue

Section

Articles