DETERMINANTS OF LOYALTY EMPLOYEE OF AUTOMOTIVE DEALERSHIP

Authors

  • Vanessa Edy Dagnoni Mondini Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Denise Del Prá Netto Machado Universidade Regional de Blumenau
  • Marcia Regina Santiago Scarpin Faculdade Getúlio Vargas
  • Gustavo da Rosa Borges Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.19094/contextus.v13i2.658

Keywords:

Organizational culture. The company's philosophy. Solving problems. Loyalty

Abstract

The objective of this study was to analyze what determines the loyalty of employees of automotive dealerships. The determinants of loyalty are the proposals dimensions in the studies of Bates et al. (1995): relation to coordination, relationship with supervisors, rewards offered by the company, group problem solving, proximity to the leadership, centralization of power in the company and the company's philosophy. For this analysis, we carried out a descriptive and quantitative study with 151 employees seven car dealerships located in the city of Blumenau. By means of multiple linear regression, it was found that the investigated items, only the company's philosophy and problem solving in teams contribute to the loyalty of the employee to the company.

Author Biographies

Vanessa Edy Dagnoni Mondini, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Mestre em Administração pela FURB, Doutoranda em Ciências Contábeis e Administração pela FURB Bolsista CAPES

Denise Del Prá Netto Machado, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Administração de Empresas pela
Fundação Getúlio Vargas, Coordenadora do PPGAd - Programa de pós graduação em Administração da FURB e Professora do PPGCC - Programa de Pós graduação em Ciências Contábeis e Administração(FURB).

Marcia Regina Santiago Scarpin, Faculdade Getúlio Vargas

Mestre em Administração pela FURB, Doutoranda em Administração de Empresas pela FGV/EAESP.

Gustavo da Rosa Borges, Universidade Regional de Blumenau

Mestre em Administração pela Unisinos,Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Furb
Bolsista CAPES

References

ADLER, P. A.; ADLER, P. Intense loyalty in organizations: A case study of college athletics. Administrative Science Quarterly, vol. 33, no. 3, p. 401-417, 1988.

ANFAVEA - Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores. Anuário da Indústria Automobilística Brasileira 2014. São Paulo, ANFAVEA, 2014, p.1-159.

BATES, K. A.; AMUNDSON, S. D.; SCHROEDER, R. G.; MORRIS, W. T. The crucial interrelationship between manufacturing strategy and organizational culture. Management Science, v.41, n.10, p.1565-1580, Oct. 1995.

BOGATHY, Z. "Values in the world of work and organizational environments". Journal of Organizational Psychology, 4 (1), IASSY: Polirom, 2002.

CHEN, J. M. et al. Culture and Social Support Provision Who Gives What and Why. Personality and social psychology Bulletin, v. 38, n. 1, p. 3-13, 2012.

CHEUNG, S. O.; WONG, P. S. P.; WU, A. W. Towards an organizational culture framework in construction. International Journal of Project Management, v. 29, n. 1, p. 33-44, 2011.

COZMA, C. Introduction em aretelogie. Small ethical treatise Jassy: Publishing "Al. I. Cuza", p.78, 2001.

DENISON, D. R. Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change. The international handbook of organizational culture and climate, p. 347-372, 2000.

FERREIRA, M. C. et al. Individualismo e coletivismo, percepções de justiça e comprometimento em organizações latino-americanas.Interamerican Journal of Psychology, v. 40, n. 1, p. 9-20, 2006.

FLEURY, M. T. L. Estórias, mitos, heróis - cultura organizacional e relações de trabalho. RAE-Revista de administração de empresas. Rio de Janeiro, v.27, n.4, out./dez. 1987.

FREITAS, M. É. Cultura organizacional: identidade, sedução e carisma? Rio de Janeiro: FGV, 1999.

GOMAN, C. K. This Isn’t the Company I Joined. Berkeley, California: Kcs Pub., 2004.

GRAHAM, J. W. As essay on organizational citizenship behavior. Employee, Responsabilities and Rights Journal, v.4, p.249-270, 1991.

HATCH, M.; CUNLIFFE, A. L. Why Study Organization Theory? Organization Theory: Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, p. 158-199, 2006.

HOFSTEDE, G. Culture's Consequences. Sage, Beverly Hills, CA, 1980.

HOFSTEDE, G. Cultura e Organizações: Compreendendo nossa Programação Mental.

Lisboa: Edições Sílabo, 1997.

HOFSTEDE, G. et al. Measuring Organizational Cultures: a qualitative and quantitative study across twenty cases. Administrative Science Quarterly, n. 35, 1990.

INGRAM, T.G. et. al. Gerenciamento de Vendas: Análise e Tomada de Decisão 6ª. ed. Saraiva, São Paulo 2008.

LASCU, D. et al. Interfunctional dynamics and firm performance: A comparison between firms in Poland and the United States. International Business Review , 15 , 2006, p 641 -659.

MACHADO, D. D. P. N., CARVALHO, L. C.; HEINZMANN, L. M. Ambiente favorável ao desenvolvimento de inovações e cultura organizacional: integração de duas perspectivas de análise. Revista de Administração da USP, São Paulo, v. 47, n.4, p. 715-729, 2012.

PETERS, T.; WATERMAN, R. In search of Excellence: lessons from America’s best-run companies. New York, Time Warner, 1982.

PODSAKOFF, P. M. et al. Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, v. 26, n. 3, p. 513-563, 2000.

SCARPIN, M. R. S.; MACHADO, D. D. P. N. O Impacto da Cultura sobre Ambiente Propício ao Desenvolvimento de Inovações. In: EnANPAD, 2012, Rio de Janeiro. XXXV Encontro da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Administração, 2012.

SCHEIN, E. Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey Bass, 1992.

SCHNEIDER, B. R. Burocracia pública e política industrial no Brasil. São Paulo: Sumaré, 1994.

TROMPENAARS, F. Nas ondas da cultura: como entender a diversidade cultural nos negócios. São Paulo: Educator, 1994.

WETZEL, U. Transformação do contrato psicológico no contexto da privatização: estudo de casos. Revista de Administração Contemporânea, n.5 (edição especial). p. 218-223, 2001.

WILDEROM, C. P. M.; VAN DEN BERG, P. T.; WIERSMA, U. J. A longitudinal study of the effects of charismatic leadership and organizational culture on objective and perceived corporate performance. The Leadership Quarterly, v. 23, n. 5, p. 835-848, 2012.

Published

2015-06-05

How to Cite

Mondini, V. E. D., Machado, D. D. P. N., Scarpin, M. R. S., & Borges, G. da R. (2015). DETERMINANTS OF LOYALTY EMPLOYEE OF AUTOMOTIVE DEALERSHIP. Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management, 13(2), 133–148. https://doi.org/10.19094/contextus.v13i2.658

Issue

Section

Articles