Social entrepreneurship as an agent in the intermediation of social innovation in companies
DOI:
https://doi.org/10.19094/contextus.2021.70798Keywords:
social entrepreneurship, social innovation, social impact business, interaction between companies, social projectsAbstract
Organizations play a fundamental role in mitigating social inequality, with emphasis on social enterprises. Thus, the objective is to analyze how a social enterprise acts as an intermediator to promote social innovations in companies. A case study was held in a local social enterprise located in the city of Porto Alegre, Brazil, and which develops projects of social impact for other organizations. The data stems from participant observation, interviews, and access to secondary data. The results indicate that social innovation is generated from the interaction between client companies and the final benefited public, through the intermediation promoted by the analyzed company, when conducting the process of creating and implementing social projects.
References
Agência Brasil. (2020). Desemprego subiu 27,6% em quatro meses de pandemia. https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-09/desemprego-subiu-276-em-quatro-meses-de-pandemia
André, I., & Abreu, A. (2006). Dimensões e espaços da inovação social. Finisterra, 41(81). https://doi.org/10.18055/Finis1465
Andion, C., Ronconi, L., Moraes, R. L., Gonsalves, A. K. R., & Serafim, L. B. D. (2017). Sociedade civil e inovação social na esfera pública: uma perspectiva pragmatista. Revista de Administração Pública, 51(3), 369-387. https://doi.org/10.1590/0034-7612143195
Ássimos, B. M. (2019). A pesquisa transformativa do consumidor como fonte de oportunidade para o empreendedorismo social: Reflexões teóricas e uma proposta prática. In: XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Baggio, M. C., Queiroz, G. C., & Cunha, L. C. (2019). Atravessando pontes: A banca e o empreendedorismo social periférico no Jardim Ângela. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Barbalho, A.; Uchoa, C. V. (2019). Empreendedorismo social como campo em formação no Brasil: o papel das instituições Ashoka, Endeavor e Artemisia. Interações (Campo Grande), 20(2), 421-433. https://doi.org/10.20435/inter.v0i0.1840
Barbosa, F. V., Coelho, C. N., Vieira, L. M., Araújo, P. M., Torga, E. M. M. F., & Medeiros, R. (2019). Inovação social e empreendedorismo: O caso do Projeto Incluir. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo (3ª reimp. da 1ª ed.). São Paulo: Edições 70.
Barendsen, L., & Gardner, H. (2004). Is the social entrepreneur a new type of leader? Leader to Leader, 2004(34), 43-50. https://doi.org/10.1002/ltl.100
Barki, E., Comini, G., Cunliffe, A., Hart, S., & Rai, S. (2015). Social entrepreneurship and social business: Retrospective and prospective research. Revista de Administração de Empresas, 55(4), 380-384. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150402
Bezerra-de-Sousa, I. G., & Teixeira, R. M. (2019). Relações conceituais entre empreendedorismo social e inovação social. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 13(4), 81-99. https://doi.org/10.12712/rpca.v13i4.28974
Bignetti, L. P. (2011). As inovações sociais: Uma incursão por ideias, tendências e focos de pesquisa. Ciências Sociais Unisinos, 47(1), 3-14. https://doi.org/10.4013/1040
Bonfim, G., Parisotto, I. R. S., & Miranda, R. L. (2019). Os estágios do empreendedorismo social no Projeto Gastromotiva. Anais do VIII ENCONTRO DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA DA ANPAD, Fortaleza, Brasil, 8.
Brunelli, M., & Cavazotte, F. S. C. N. (2019). Liderança no empreendedorismo social: Entendendo os principais desafios e os principais resultados positivos deste processo. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Butkevičienė, E. (2009). Social innovations in rural communities: Methodological framework and empirical evidence. Socialiniai Moldai, 1, 80-88.
Caciatori, I. J., Cherobim, A. P. M. S., & Teixeira, R. M. (2019). A relação entre o empreendedorismo social, sustentável e ambiental com as finanças empresariais: Um estudo utilizando mapas bibliométricos. Anais do X ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS DA ANPAD – ENEO, Fortaleza, Brasil, 10.
Carmona, V. C., Martens, C. D. P., & Freitas, H. M. R. (2018). Empreendedorismo social e negócios sociais: Estamos falando da mesma coisa? Anais do XXX SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, Porto Alegre, Brasil, 30.
Cefaï, D. (2014). Public, socialisation et politisation: relire Dewey à l’épreuve de Mead. In A. Cukier & E. Debray (Orgs.). La Théorie sociale de George Herbert Mead (pp. 342-368). Lormont: Le Bord de l’Eau.
Comini, G. M. (2016). Negócios sociais e inovação social: Um retrato de experiências brasileiras (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Compromisso Empresarial para Reciclagem - CEMPRE. (2017). Foco na formação de parcerias para impulsionar a reciclagem. http://cempre.org.br/cempre-informa/id/93/foco-na-formacao-de-parcerias-para-impulsionar-a-reciclagem
Correia, S. E. N., Batista, L. F., & Motta, V. M. O. (2019). Ecossistemas de inovação social e a construção de capacidades coletivas: Uma análise do Projeto Litro de Luz. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Costa, J. S., Bastos, G. M.F., Lima, B. C. C., & Silva, J. C. L., Filho (2014). Inovação social, prazer e sofrimento no trabalho: O caso do Projeto Mandalla no Ceará. Administração Pública e Gestão Social, 6(1), 11-18.
Draft. (2020). Criador do Smile Flame, Daniel Mattos realiza sonhos impossíveis. https://www.projetodraft.com/criador-do-smile-flame-daniel-mattos-realiza-sonhos-impossiveis/
Exame. (2020). Mesmo após a crise, coronavírus vai mudar dinâmicas de trabalho, São Paulo, SP: EXAME. https://exame.com/carreira/mesmo-apos-a-crise-coronavirus-vai-mudar-dinamicas-de-trabalho/?fbclid=IwAR2kxYxQ2eGypSzKdVnFM_Vseh_usjXXwobJ7H_wF2DlgRNU1QV1923iLJA
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2020). Desemprego. https://www.ibge.gov.br/explica/desemprego.php
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística IBGE. (2020). Pobreza aumenta e atinge 54,8 milhões de pessoas em 2017. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/23299-pobreza-aumenta-e-atinge-54-8-milhoes-de-pessoas-em-2017
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA. (2020). Apenas 13% dos resíduos sólidos urbanos no país vão para reciclagem. https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=29296&catid=1&Itemid=7
Lumpkin, G. T., Moss, T. W., Gras, D. M., Kato, S., & Amezcua, A. S. (2013). Entrepreneurial processes in social contexts: How are they different, if at all? Small Business Economics, 40(3), 761-783. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9399-3
Mattos, D. TEDx Talks. (2015). Uma vida inspirada em fazer o bem | Daniel Mattos | TEDxUnisinos. Porto Alegre: TEDx Talks. https://www.youtube.com/watch?v=hmPQC8sFV4o
Monteiro, A. (2019). O que é a Inovação social? Maleabilidade conceitual e implicações práticas. Dados, 62(3). https://doi.org/10.1590/001152582019187
Morais, S., Neto, Pereira, M. F., & Moritz, G. O. (2012) Novo capitalismo: Criação de valor compartilhado e responsabilidade social empresarial. Revista Pretexto, 13(3). https://doi.org/10.21714/pretexto.v13i3.1260
Murray, R., Caulier-Grice, J., & Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social Innovation (Vol. 24). London: Nesta.
Organização para cooperação e desenvolvimento econômico – OCDE (2020). História, Paris. https://www.oecd.org/fr/apropos/
Organização das Nações Unidas – ONU. (2020). Agenda 2030, Brasília, DF: ONU. https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/
Petrini, M., Scherer, P., & Back, L. (2016). Modelo de negócios com impacto social. Revista de Administração de Empresas, 56(2), 209-225. https://doi.org/10.1590/S0034-759020160207
Rosolen, T., Tiscoski, G. P., & Comini, G. M. (2014). Empreendedorismo social e negócios sociais: Um estudo bibliométrico da produção nacional e internacional. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, 3(1). https://doi.org/10.9771/23172428rigs.v3i1.8994
Scharf, E. R., Moura, S. T. G., Bianchi, C. E., & Kroenke, A. (2019). Ética se aprende em sala de aula? O rolo compressor do mercado sobre o ensino de responsabilidade social corporativa e de ética. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Segatto, A. P., Silva, R. L. M., & Justen, G. S. (2019). Configuração de parcerias em inovação social nos contextos brasileiro e britânico. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Seyfang, G., & Longhurst, N. (2013). Growing green money? Mapping community currencies for sustainable development. Ecological Economics, 86, 65-77. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2012.11.003
Smile Flame. (2020). Principais Projetos. Porto Alegre, RS: SMILE FLAME. https://www.smileflame.com.br/
Sousa, I. G. B., & Teixeira, R. M. (2019). As relações conceituais entre empreendedorismo social e inovação social: Uma revisão sistemática da literatura. Anais do X ENCONTRO DE ESTUDOS ORGANIZACIONAIS DA ANPAD – ENEO, Fortaleza, Brasil, 10.
Torlig, E. G. S., & Resende, P. C., Junior. (2019). Framework de inovação social em uma abordagem integrativa: Dos desafios sociais aos resultados em uma perspectiva universidade-governo-comunidade. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Velázquez, N. M., & Bielous, G. D. (2019). Determinants of innovative social entrepreneurship: A case study of a Mexican social organization. Revista Brasileira de Inovação, 18(2), 223-248. https://doi.org/10.20396/rbi.v18i2.8652176
Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: Planejamento e métodos (2ª ed.). Porto Alegre: Editora Bookman.
Zarelli, P. R., Carvalho, A. P., Kock, M. L., & Oliveira, L. S. (2019). Inovação social: Análise em habitats de inovação. Anais do XLIII ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2019, São Paulo, Brasil, 43.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors, while doing the submission, accept the notice below:
We authors hold the copyright related to our paper and transfer Contextus journal the right for the first publication with a Creative Commons’ international license of the modality Attribution – Non-commercial 4.0, which in turn allows the paper to be shared providing that both the authorship and the journal’s right for initial release are acknowledged.
Furthermore, we are aware of our permission to take part in additional contracts independently for non-exclusive distribution of the version of our work published in this journal (e.g. publishing it in an institutional repository or as a book chapter), while acknowledging both the authorship and the journal’s initial publication.
We also certify that the paper is original and up to this date has not been released in any other journal, Brazilian or of another nationality, either in Portuguese or another language, as well as it has not been sent for simultaneous publication in other journals.
Last, we not only know that plagiarism is not tolerated by Contextus but also certify the paper presents the sources of passages from cited works, including those authored by ourselves.