Educational Practices and Art Teaching in Professional and Technological Education

Authors

  • Luana Cassol Bortolin Instituto Federal Farroupilha
  • Vantoir Brancher Instituto Federal Farroupilha
  • Paniz Paniz Instituto Federal Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.44221

Keywords:

Práticas educativas. Ensino de arte. Educação profissional

Abstract

This article aims to understand the educational practices of art teachers in professional education and discuss how art has contributed to curricular integration. Thus, through a qualitative methodology, semi-structured interviews were carried out with five art teachers working at a Federal Institute of Science and Technology. For the analysis of the narratives, content analysis was necessary Bardin (2006) and authors such as Barbosa (2010), Araújo and Frigotto (2015), Araújo and Rodrigues (2010), Zabala (1998) helped in the interpretation of the data. Therefore, it was observed that art has a fundamental role in integrated education by articulating aesthetics, reflection, criticism and politics, thus contributing to the formation and autonomy of the subject.

Author Biographies

Luana Cassol Bortolin, Instituto Federal Farroupilha

Possui graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria(2013) e especialização em Psicopedagogia pela Universidade Norte do Paraná(2015). Atualmente é da Universidade Federal do Pampa.

Vantoir Brancher, Instituto Federal Farroupilha

Possui Graduação em Pedagogia (1999), Especialização em Educação Especial, AH/SD (2008), Mestrado em Educação (2006) e Doutorado em Educação (2013) pela Universidade Federal de Santa Maria ? UFSM, realizou o Doutorado Sanduíche no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2011). É professor efetivo do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha, atuando em cursos de Licenciatura e Pós-Graduação em Educação Profissional - ProfEPT.

Paniz Paniz, Instituto Federal Farroupilha

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (2003), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2007) e doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). É professora de ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal Farroupilha- campus São Vicente do Sul. Atualmente é coordenadora de área do PIBID Biologia do campus São Vicente do Sul e coordenadora do Laboratório Interdisciplinar de Formação de Educadores (LIFE) do campus São Vicente do Sul. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica ( PROFEPT).

References

ANTUNES, Ricardo; ALVES, Giovanni. As mutações do mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação e Sociedade, v. 35, n. 87, 2004, p. 335-351
ARAUJO, Ronaldo; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas Pedagógicas e Ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015.
ARAÚJO, Ronaldo; RODRIGUES, Doriedson. Referências sobre práticas formativas em educação profissional: o velho travestido de novo frente ao efetivamente novo. In: Revista Educação Profissional, Rio de Janeiro, v. 36, n.2, maio/ago. 2010.
BARBOSA, Ana Mae. inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2007.
BARBOSA, Ana. Arte/educação contemporânea: Consonâncias internacionais. 3ª Edição. São Paulo: Cortez, 2010.
BARDIN, Laurence. A Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRANCHER, Vantoir; SANTOS, Juliani. Desassossegos: Os Trajetos formativos que tecem as concepções de formação de professores na EBPTT. In: Revista Educação e Linguagem, v. 6, n. 2, p. 44-57, maio/ago. 2019.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 30 dez. 2008.
CANDAU, Vera. Didática em questão. Petrópolis, Editora Vozes, 2012.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. In: Revista Trabalho Necessário, v.3, n.3, p.1-20, 2005.
COELHO, Consolação; SOUSA, Antonia. A reforma do Ensino Médio: Ameaças às concepções de formação integrada. In: Revista Labor, v. 2, n. 21, p. 11-23, jan/jun, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: Os projetos de Trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
MARQUES, Mario. A Educação no limiar do terceiro milênio: exigente de outro paradigma. In: Revista Contexto e Educação. v. 15 n.59, 2000.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.
MOURA, Dante Henrique. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: MEC/Setec, v. 1, n. 1, p. 23-37. Jun, 2008.
PARSONS, Michael. Curriculum, Arte e cognição integrados. In: BARBOSA, Ana. Arte/educação contemporânea: Consonâncias internacionais. 3ª Edição. São Paulo: Cortez, 2010. (p. 295-318)

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v.12, n. 34, 2007.
TRIVIÑUS, Augusto. Introdução à pesquisa em Ciênciais Sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
ZABALA, Antoni. A prática Educativa: Como ensinar. Ed. Artmed, Porto Alegre, 1995.

Published

2020-10-19

How to Cite

CASSOL BORTOLIN, Luana; BRANCHER, Vantoir; PANIZ, Paniz. Educational Practices and Art Teaching in Professional and Technological Education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 82–103, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.44221. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44221. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.