Cyberculture and education for work:

technologies and social acceleration of time in omnilateral human formation

Authors

  • Valmir Rogério e Silva Instituto Federal de Alagoas
  • Rossana Viana Gaia Instituto Federal de Alagoas (IFAL-Campus Maceió)

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i25.62651

Keywords:

Teaching. Cyberculture. Social acceleration of time. Omnilateral human formation.

Abstract

This article presents a reflection on the evolutionary process of digital information and communication technologies - DICT, intensified by the phenomenon of the social acceleration of time, with the purpose of understanding how these technologies dialogue with the principles of omnilateral human formation, in the scope of technical education. integrated to the medium. The research is part of a study carried out within the scope of the Professional Master's Degree in Technological Education and questions the use of DICT in comprehensive worker education with advances and setbacks that can contribute to maintaining the capitalist system. This study has a qualitative approach and uses literature review as a methodological tool. The results showed the relationship between technological advancement and the precepts of omnilateral human formation and the need to expand this debate in different areas of knowledge in order to foster the discussion about DICT in integral education.

Author Biographies

Valmir Rogério e Silva, Instituto Federal de Alagoas

Secretário escolar na rede pública estadual de Alagoas. Licenciado em Letras e graduado em Sistema de Informação pela Universidade Federal de Alagoas. Especialista em Gestão e Organização da Escola pela Universidade Norte do Paraná-UNOPAR, Mestrando do Programa de pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica-ProfEPT pelo Instituto Federal de Alagoas-IFAL.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0948-4198

Rossana Viana Gaia, Instituto Federal de Alagoas (IFAL-Campus Maceió)

É professora titular do Instituto Federal de Alagoas (IFAL-Campus Maceió) onde integra a Coordenação de Letras e Linguagens (COLIC) e faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Profissional e Tecnológica (GEPEPT/IFAL/CNPq) e do Grupo de Estudos em Discurso e Ontologia (GEDON/UFAL/CNPq). Professora permanente do mestrado profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), em rede. Graduada em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Alagoas (1986), especialista em Literatura Brasileira (Universidade Federal de Alagoas, 1992) mestre em Educação (Universidade Federal da Paraíba, 2001) e doutora em Letras e Linguística, na linha Análise do Discurso (Universidade Federal de Alagoas, 2005). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em mídia impressa, principalmente nos seguintes campos: leitura, estudo e ensino, produção textual, educomunicação, discurso. Autora dos livros Educomunicação & Mídias (Edufal, 2001) e A política na Mídia e a Mídia Política (Edufal, 2011). Especialista em Docência na Educação Profissional (IFAL, 2018). Desenvolveu estudos de pós-doutoramento na área de educomunicação no PPGCIn/UFPE sob supervisão do prof. Dr. Alex Sandro Gomes (2019). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7592-1881

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Published

2021-08-16

How to Cite

SILVA, Valmir Rogério e; GAIA, Rossana Viana. Cyberculture and education for work: : technologies and social acceleration of time in omnilateral human formation. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 25, p. 64–80, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i25.62651. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/62651. Acesso em: 25 nov. 2024.

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