The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970

Authors

  • Maria Alcina Terto Lins Universidade Federal de Alagoas - UFAL

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i25.67957

Keywords:

Educação. Capitalismo. Desenvolvimento econômico. Modernização.

Abstract

The Education subordination to the Brazilian’s economic development between 1950 and 1970 reveals remarkable elements of the global capitalist movement, mainly when it shows that in the central countries (denominated developed) capital’s accumulation process occurs in detriment to the Latin American countries, due to a relation based on work exploitation legitimized by the state regulation. The Brazilian industrialization and the respective complexification of work processes demanded a specialized labor force and modifications on educational organization, whose rationality, efficiency, and productivity principles had constituted a centerline on the worker's formation and/or qualification. The dynamics of capital reproduction used education as a way to suit the productive capacity on the social subjects to the maintaining of bourgeoisie status quo in favor of dominant sectors, under an insidious discourse of modernization that instead of providing the Brazilian’s economic and social development, reaffirmed its dependence/subordination to central capitalist countries.

Author Biography

Maria Alcina Terto Lins, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Assistente social, professora adjunta a na FSSO (UFAL). Doutora em Serviço Social (ufpe). Mestre em Serviço Social (ufal). experiência docente na graduação e na pós-graduação (lato sensu). Atuação profissional na área de saúde. pesquisadora na área do mercado de trabalho e formação profissional em serviço social e na área da saúde. Vice-líder do grupo de pesquisa Serviço social, trabalho e políticas sociais (ufal). Especialização em gestão de redes de atenção à saúde (fiocruz). Especialização em metodologias ativas no ensino superior. Facilitadora em educação permanente em saúde (fiocruz). Componente da diretoria do Sindicato do(a)s Assistentes Sociais do Estado de Alagoas. Ex-integrante do cress/AL, gestão: "Em tempos de luta, resistir e avançar em defesa do projeto ético-político profissional"- atuou na comissão de formação profissional do Conselho Regional de Serviço Social/AL e na Comissão Permanente de Ética.

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4900-020X

References

ASSUNÇÃO, Maria José. Reformas Educacionais de 1968 e 1971 e acordos MEC-USAID. 2011. Disponível em: http://www.universopedagogia Acesso em: 10 mai. 2014.
BIELSCHOWSKY, Ricardo. Pensamento econômico brasileiro: o ciclo ideológico do desenvolvimentismo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1988.
BRASIL. Lei nº 5.540/68. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Senado Federal. Brasília.
FERNANDES, Florestan. Capitalismo dependente: classes sociais na América Latina. 4. ed. São Paulo: Global, 2009.
FERNANDES, Florestan. O desafio educacional. São Paulo: Cortez, 1989.
FERNANDES, Florestan. Sociedade de classes e subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2010.
MARINI, Ruy Mauro. Dialética da Dependência. 1973. Disponível em: <https://www.marxists.org/portugues/marini/1973/mes/dialetica.htm> Acesso em: 20 out. 2017.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MOTA, Vania C. da. Gerar capital social: tarefa da “educação periférica” segundo Banco Mundial. In: Anais. 6º Seminário do Trabalho. 2008. Disponível em: <http://www.estudosdotrabalho.org/anais6seminariodotrabalho/vaniacardosodamotta.pdf> Acesso em: 23 fev. 2015.
OLIVEIRA, Francisco. O surgimento do antivalor: capital, força de trabalho e fundo público. In: Os direitos do antivalor: a economia política da hegemonia imperfeita. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
PINA, Fabiana. Acordo MEC-USAID: ações e reações (1966-1968). Dissertação apresentada à Faculdade de Ciências Letras de Assis. Universidade Estadual Paulista. 2011.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Programa de metas do presidente Juscelino Kubitschek. Serviço de documentação. Rio de Janeiro, 1958.
RELATÓRIO EAPES. Acordo MEC-Usaid. Ministério da Educação e Cultura. Rio de janeiro, 1969.
SILVA, Romeu Adriano da. Golpe Militar e adequação nacional à internacionalização capitalista (1964-1984). Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/periodo_militar> Acesso em: 24 mar. 2015.
TEIXEIRA, Anísio. Ensino superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1989. 186p.

Published

2021-04-27

How to Cite

LINS, Maria Alcina Terto. The Relationship Between Education and Economic Development in Brazil from 1950 to 1970 . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 25, p. 76–89, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i25.67957. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/67957. Acesso em: 25 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.