High school students’ perceptions about the use of motivacional text messages during the Covi-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.71924Keywords:
Text messages. Remote teaching. High school. Reception. MotivationAbstract
This study evaluated the perception of Integrated High School students from a public educational institution linked to the Federal Education Network, regarding the effect of using text messages on the motivation and reception process during remote teaching. The development of the investigation took place during the second semester of 2020, in which 560 students enrolled in the technical courses of Administration, Agriculture, Food and Maintenance and Support in Computer Science participated. Text messages had a motivational character built from the Theory of Self-Determination, being sent to students via WhatsApp, with a frequency of three (3) messages per week for a period of eight (8) weeks. The results show that 81% of students felt welcomed by the institution and another 16% partially welcomed, increasing the feeling of closeness between student and school. Regarding motivation, 93% of students believe that receiving text messages somehow positively influenced their state of motivation to carry out school activities, and 94.5% of participants considered this initiative a valid action for students to achieve the academic success during remote learning. Therefore, it is believed that the contributions evidenced in this study can stimulate and reference the construction of similar initiatives, whether during remote education, or even in the way that the face-to-face feedback will be given to the school.
References
BRASIL, Ministério da educação. Portaria nº 343, parecer 5/2020. Brasília, 2020.
CASTLEMAN, Benjamin L.; PAGE, Lindsay C. A Trickle or a Torrent? Understanding the Extent of Summer “Melt” Among College-Intending High School Graduates”. Social Science Quarterly, vol. 95, n.1, 2014, pp 202-220.
CONSELHO NACIONAL DE JUVENTUDE. Juventudes e a pandemia do coronavírus, 2020. Disponível em:
<https://atlasdasjuventudes.com.br/juventudes-e-a-pandemia-do-coronavirus/> Acesso em: 19 ago. 2021.
COSTA, Ivanilson. Novas tecnologias, desafios e perspectivas na educação. Joinville: Ed. Clube dos Autores, 2011.
DECI, E. L; RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press, 1985.
DÍAZ, José Laurian Ramires; SOLANO, Fiorella Hidalgo. Satisfaccíon de estudiantes de secundaria nocturna y su incidência em el abandono escolar. Revista Eletrônica Educare, Costa Rica, v. 22, n. 1, enero/abr. 2018.
DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira. Origem social dos estudantes como contraponto à evasão e à permanência escolar nos cursos técnicos da rede Federal de educação profissional. In: DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira; SILVA, Carlos Eduardo Guerra (Org.). Educação Profissional e Evasão Escolar – contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017.
FACHEL, Jandyra; CAMEY, Suzi. Avaliação Psicométrica: a qualidade das medidas e o entendimento dos dados. In: CUNHA, Jurema Alcides (Org.). Psicodiagnóstico. Porto Alegre: Artes Médicas, 2007.
FEITOSA, Murilo Carvalho; MOURA, Patrícia de Souza; RAMOS, Maria do Socorro Ferreira; LAVOR, Otávio Paulino. Ensino Remoto: O que pensam os alunos e professores? In: V Congresso sobre Tecnologias na Educação, 2020, João Pessoa. Anais V Congresso sobre Tecnologias na Educação, 25 a 28 de agosto de 2020.
FRITSCH, Rosangela. Evasão escolar, mundo da escola e do mercado de trabalho: o que dizem jovens do ensino médio de escolas públicas. In: DORE, Rosemary; SALES, Paula Elizabeth Nogueira; SILVA, Carlos Eduardo Guerra (Org.). Educação Profissional e Evasão Escolar – contextos e perspectivas. Belo Horizonte: RIMEPES, 2017.
FUNDAÇÃO LEMANN; IMAGINABLE FUTURES E ITAÚ SOCIAL, 2020. Educação não presencial na perspectiva dos estudantes e suas famílias, 2020. Disponível em: <https://fundacaolemann.org.br/materiais/educacao-nao-presencial-na-perspectiva-dos-alunos-e-familias-453>. Acesso em: 19. ago. 2021.
GABRIEL, Martha. Educar: a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.
GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GOMES, Luciane de Almeida; CAVENA, Cristiane. O ensino remoto durante a pandemia de covid-19: desafios, aprendizagens e expectativas dos professores universitários de Educação Física. Research, Society and Development, São Paulo, v. 9, n. 10, out. 2020.
GOMES, Maria Antunizia; SANT’ANNA, Eduardo Paulo Almeida de; MACIEL, Harine Matos. Contexto atual do ensino remoto em tempos de covid-19: um estudo de caso com estudantes do ensino técnico. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 10, p.79175-79192, oct. 2020.
INSTITUTO PENÍNSULA. Sentimento e percepções dos professores brasileiros nos diferentes estágios do coronavírus no Brasil, 2020. Disponível em: <https://institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Pulso-Covid-19-
Instituto-Peni%CC%81nsula.pdf >. Acesso em: 21 jul. 2020.
INSTITUTO SONHO GRANDE, Abandono, evasão escolar e Covid 19. Pesquisa em Educação. 2020. Disponível em: https://www.sonhogrande.org/storage/sonho-grande-pesquisas-em-educacao-abandono-evasao-e-covid-19.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2021.
JANOSZ, Michel; Isabelle Archambault; Julien Morizot e Linda S. Pagani. School Engagement Trajectories and Their Differential Predictive Relations to Dropout. Journal of Social Issues, Nova York, v. 64, n. 1, p. 21-40, 2008.
JÚNIOR, João Batista Bottentuit; ALBUQUERQUE, Odla Cristianne Patriota; COUTINHO, Clara Pereira. WhatsApp e suas aplicações na educação: uma revisão sistemática da literatura. Revista EducaOnline, Rio de Janeiro, v.10, n.2, maio/ago. 2016.
LEE, Changha. Rise from the Ashes: How Education Systems Should Adapt and Transform During and After COVID-19. Enfoque Educación, jul. 2020. Disponível em: <https:// blogs.iadb.org/educacion/en/risefromtheashes>. Acesso em: 10 jun. 2021.
LUCENA, Simone; OLIVEIRA, Arlene Araújo; JUNIOR, Gilson dos Santos Pereira. WhatsApp e Educação: entre mensagens, imagens e sons. In. A web 2.0 e os softwares sociais: outros espaços tempos multireferênciais de formação na iniciação à docência. Salvador: EDUFBA, 2017
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa. 8ª ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MARTINELLI, Selma de Cássia. Um estudo sobre desempenho escolar e motivação de crianças. Educar em Revista, Curitiba. n.53, p. 201-216, set. 2014.
MODELSKI, Daiane.; GIRAFFA, Lúcia; CASARTELLI, Alam de Oliveira Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, 2019.
NADAI, Ivan Pezzin de. Panorama da evasão escolar no ensino médio do estado do Espírito Santo - o que diz o censo escolar. 2020, 126. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) – Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica, Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, 2020.
NASCIMENTO, Soraya Cortizo Quintanilha do. Evasão Escolar no Curso Técnico em Agropecuária integrado ao Ensino Médio: contexto, multidimensionalidade e pistas de ação. 2016. 168f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Social – Instituto Politécnico de Santarém – Escola Superior de Educação, Santarém, 2016.
NARCISO, Luciana Gusmão de Souza. Análise da evasão nos cursos técnicos do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais – Câmpus Arinos: Exclusão da escola ou exclusão na escola? 2015, 262f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
OLIVEIRA, José Adelmo Menezes de. Formação profissional da pessoa com deficiência: uma experiência da Escola Técnica Federal de Sergipe/Centro Federal de Educação Tecnológica de Sergipe (2001-2007). 2018. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
PELISSARI, Lucas Barbosa. O fetiche da tecnologia e o abandono escolar na visão de jovens que procuram a educação técnica profissional de nível médio. 2012. 223 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
REEVE, Johnmarshall. Motivação e emoção. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora Ltc, 2006.
SILVA, Fabricio Rodrigues da; SILVA, Adriana Alves da. Ensino remoto e educação em tempos de pandemia do novo coronavírus no Brasil: aproximação crítica sobre os impactos no ensino-aprendizagem. Revista Labor, Fortaleza, v.2, n.24, 2020.
SOUSA, Antônio de Abreu; SOUSA, Tássia Pinheiro de; QUEIROZ, Mayra Pontes de; SILVA, Érika Sales Lôbo da. Evasão escolar no ensino médio: velhos ou novos dilemas. Vértices, Rio de Janeiro, v.13, n.1, p.25-37, jan./abr. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).