School dropout in the context of the pandemic:
desires, anxieties and expectations in the speech of students at the State High School Olindo Flores da Silva
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72016Keywords:
School dropout. High school. Pandemic. Remote teaching.Abstract
This article aims to understand the behavior of students at the Olindo Flores da Silva State High School, located in the municipality of São Leopoldo, part of metropolitan region of Porto Alegre, in the state of Rio Grande do Sul, during the new coronavirus pandemic, in 2020, when classroom courses were suspended and remote learning was adopted. For this purpose, the data were produced through an online questionnaire available to students at the school on the Google Classroom platform and in the instant messaging groups of the Whatsapp application. It is a qualitative case study, whose responses from students will be weighted through discursive textual analysis. The effects of the pandemic were felt by all sectors of Brazilian society and the routine of schools was substantially affected. In this emergency context of implementation of remote education, a complex scenario is glimpsed, whose less favored actors end up being excluded from the educational process. The pandemic is one of the opposing forces that added to other factors, external and internal to the school, can increase school dropout, especially in high school.
References
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2009.
CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis/RJ: Vozes, 1998.
COSTIN, C. Educar para um futuro mais sustentável e inclusivo. Estudos avançados, n. 100, p. 43-52, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v34n100/1806-9592-ea-34-100-43.pdf. Acesso em: 06 jun. 2021.
DAYRELL, Juarez Tarcísio; JESUS, Rodrigo Ednilson de. Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação e Sociedade, Campinas/SP, v. 37 n. 135, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00407.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
DUBET, François. Democratização escolar e justiça da escola. Educação UFSM, v. 33, n. 3, p. 381-394, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1614/909. Acesso em: 06 jun. 2021.
DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 47, p. 289-304, mai./ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n47/v16n47a02.pdf. Acesso em: 29 dez. 2020.
DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, v .34, n. 123, p. 539-555, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v34n123/a02v34123.pdf. Acesso em: 27 dez. 2020.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez Editora, 1991.
FRITSCH, Rosangela; VITELLI, Ricardo Ferreira; TAVARES, Ana Carina(Orgs.). Políticas Educacionais e Gestão Escolar no Contexto de Escolas Públicas. São Leopoldo: Oikos, 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Indicadores Educacionais. Brasília/DF: INEP, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais. Acesso em: 22 jan. 2021.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019
MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. Educação em Tempos de Pandemia no Brasil: saberfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. ReDoC. Rio de Janeiro, V. 4 nº 2, maio/agosto. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/51026/34672. Acesso em: 22 jun. 2021
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2021.
OLIVEIRA, Andréa Silva de; THUMS, Angela; ALVES, Katiusse Içara. Evasão e abandono escolar: do princípio da fuga ao caminho para a permanência. In: FRITSCH, Rosângela (org.). Ensino Médio: caminhos e descaminhos da evasão escolar. São Leopoldo: Oikos, 2015, p.45-64.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; PEREIRA JUNIOR, Edmilson Antônio. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, V. 14 nº 30, p. 719-735. set/dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1212/pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.
SAVIANI, Demerval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade - ANDES-SN, ano XXXI, n. 67, jan. 2021, p. 36-49. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
SILVA, Mônica Ribeiro da; PELISSARI, Lucas Barbosa; STEIMBACH, Allan Andrei. Juventude, escola e trabalho: permanência e abandono na educação profissional técnica de nível médio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 403-417, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v39n2/aop899.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.
VITELLI, Ricardo Ferreira; FRITSCH, Rosângela. Defasagem idade-série em escolas estaduais de Ensino Médio do RS. In Fritsch, Rosângela (org.). Ensino Médio: caminhos e descaminhos da evasão escolar. São Leopoldo: Oikos, 2015, p. 65-87.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre. Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).