Teaching Challenges for student persistence in pandemic times

Authors

  • Iza Manuella Aires Cotrim-Guimarães Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG
  • Elisa Antônia Ribeiro Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM
  • Giuliana de Sá Ferreira Barros Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i26.72024

Keywords:

Permanência estudantil. Evasão escolar. Pandemia.

Abstract

This article presents a reflection on the teaching challenges for student persistence in pandemic times, especially regarding the social and academic integration and engagement of students in the educational institution. These integration elements have been pointed out as being very important for student persistence, as they strengthen their bond with the school community and their identity with the course. However, in pandemic times and remote classes mediated by digital technologies, we have asked: how does this new scenario of remote teaching challenge the relationship and integration among students and teachers? To answer this question, the methodology developed consisted in the identification and analysis of studies about teaching in pandemic times, available in Google Scholar® database. The articles present different approaches, mainly related to the teaching work conditions, use of digital technologies, teachers' mental and emotional health, teacher-student relationship and intensification of social inequalities in the context of remote education. Although the articles do not directly relate aspects about teaching, teacher-student relationship, student dropout and persistence, it was found that elements of integration among students, teachers and educational institution, even though they are a challenge for teaching in this remote teaching context, are a fundamental factor for students to be motivated to persist in their studies.

Author Biographies

Iza Manuella Aires Cotrim-Guimarães, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

Graduada em Pedagogia pela Unimontes. Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação, da UFMG. É especialista em Docência para a Educação Profissional e Mestre em Saúde Pública com ênfase na Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública/Fiocruz. Tem formação pedagógica pelas Universidades de ciências aplicadas de Tampere e de Häme, ambas na Finlândia. Atualmente é professora nos cursos de Licenciatura do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, campus Januária, onde já atuou como Coordenadora Institucional e Coordenadora de Gestão de Processos Educacionais no Programa Institucional de Bolsa Iniciação à Docência - Pibid.

Elisa Antônia Ribeiro, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM

Doutora em Educação (2010), pelo Programa de Doutorado em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e Pós-doutorado pela (UFU). Professora e Pesquisadora em regime de dedicação efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM). Atua como docente permanente no Curso de Licenciatura em Computação e nos cursos de pós-graduação lato sensu. Professora nos Programas de Pós-graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em Educação Tecnológica e Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica da Rede Federal (ProfEPT). Possui experiência no magistério do nível fundamental e educação superior, em direção geral de instituição, gestão acadêmica e pedagógica de cursos de graduação, em coordenação de avaliação institucional e assessoria educacionais com ênfase em avaliação das aprendizagens, de instituições, programas educacionais e gestão educacional. Participa como membro do banco de avaliadores da Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (INEP).

Giuliana de Sá Ferreira Barros, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes (2000). É doutora em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2020). Tem mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (2013). Atualmente é professora efetiva no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais.

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Published

2021-11-05

How to Cite

COTRIM-GUIMARÃES, Iza Manuella Aires; RIBEIRO, Elisa Antônia; BARROS, Giuliana de Sá Ferreira. Teaching Challenges for student persistence in pandemic times. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 26, p. 303–327, 2021. DOI: 10.29148/labor.v1i26.72024. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72024. Acesso em: 25 nov. 2024.

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