Reasons why students dropout lato sensu graduate courses considering the context of a public education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72026

Keywords:

School abandons. School dropout. Lato sensu graduate course. Specialization courses. Educational management.

Abstract

This article is part of an investigation that aimed to understand the reasons why students are dropping out of lato sensu graduate courses, also called specialization courses, at a public educational institution in the State of São Paulo. This topic becomes relevant due to the lack of discussion and research related to this level of education and the high dropout rates presented in the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education. The methodology we adopted for this research can of exploratory nature and the data collection was done by applying an online questionnaire. The analysis of the collected data showed that most students dropped out after the fourth semester of the course, many of them with difficulties in ending and delivering the final paper (TCC) or due to difficulties in reconciling study with work. For a considerable number of questionnaire respondents, personal factors contributed to their non-completion. Many of them showed interest in retaking the conclusion work to obtain the certificate. The need to decrease dropout rates in public institutions, aiming at not wasting financial resources and the lack of research related to lato sensu graduate courses was the main motivation to carry on this study that sought to contribute with subsidies for institutional management actions.

Author Biographies

Ana Paula Faustino-Ferber, Universidade Cidade de São Paulo - Unicid e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Doutoranda em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID, Mestra Profissional em Formação de Gestores Educacionais pela Universidade Cidade de São Paulo - UNICID (2017) sob orientação da Profa. Dra. Celia Maria Haas, especialista em Gestão Pública pela Universidade Católica Dom Bosco (2014). Possui Licenciatura em Pedagogia pela UNICID (2017), Licenciatura em Dança pela Faculdade Paulista de Artes - FPA (2013) e Graduação em Tecnologia em Informática pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2004). Atualmente é assistente em administração no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP. Trabalhou como servidora técnica de apoio em pesquisa e desenvolvimento na Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo - FEC - UNICAMP e com prestação de serviços na área técnica de informática para professoras do Instituto de Estudos da Linguagem - IEL- UNICAMP.

Celia Maria HAAS, Universidade Virtual do Estado de São Paulo

Graduada em Pedagogia pela Fundação Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí (1974); Mestre em Educação: História e Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989); Doutora em Educação (Supervisão e Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996). Tem experiência na área de Educação Superior, com ênfase nos seguintes temas: políticas públicas de educação superior; avaliação da educação superior; formação de professores, políticas de educação superior a distância; organização e planejamento da educação superior . Tem experiência na implantação de disciplinas e cursos em EaD. Atuou na elaboração, planejamento, organização e protocolo junto ao MEC do projeto de criação de Curso e Instituição, na modalidade EaD. Foi editora da Revista Científica @mbienteeducação, até fevereiro de 2020. Professora Titular da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP), desde julho de 2019. 

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Published

2021-12-25

How to Cite

FAUSTINO-FERBER, Ana Paula; HAAS, Celia Maria. Reasons why students dropout lato sensu graduate courses considering the context of a public education institution. Revista Labor, [S. l.], v. 2, n. 26, p. 31–55, 2021. DOI: 10.29148/labor.v2i26.72026. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/72026. Acesso em: 12 may. 2024.

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