Bibliographic review of research on school dropout in Professional and Technological Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.29148/labor.v2i26.72033Keywords:
School dropout. Technical and Technological Education. Prevailing factors. Individual factors.Abstract
This research refers to the dropout scenario in the Federal Network of Professional and Technological Education, based on the identification of predominant factors, which, linked to individual factors, are mostly responsible for the occurrences of school dropouts. It presents a revisit to the main scholars of Professional and Technological Education and added to them the studies that deal with school dropout in this area in their scientific works, theses and dissertations defended and published between the years 2011 to 2021 and made available in the Digital Library of Theses and Dissertations. Methodologically, a bibliographical review of the subject was carried out in the context of Professional and Technological Education in Brazil and the texts presented in the discipline of Conceptual Bases in EPT of the Professional Master's Program in Professional and Technological Education in Network (ProfEPT), dealing with a research qualitative. For data analysis, we used the content analysis technique. The collected data were organized in tables and graphs and systematized into two units of analysis: research context and research focus, which are made up of three categories organized as follows: chronology, geolocation and area of knowledge in the theses and dissertations selected for this study . In the results obtained, it was found that the problem of school dropout requires understanding it in a broader way, in addition to an integrative and assistance pedagogical action, as well as research on the subject is concentrated in the Southeast region.
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 3ª reimp. da 1ª edição. 2011.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2008]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em 06 jul. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento Orientador para a Superação da Evasão e Retenção na Rede Federal de Educação Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF, 2014.
DORE, Rosemary; LÜSCHER, Ana Zuleima. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 772-789, set./dez. 2011.
FIGUEIREDO, N. G. S.; SALLES, D. M. R. Análise dos fatores geradores de evasão no curso técnico em telecomunicações do CEFET – RJ/UNED Petrópolis: uma reflexão sobre qualidade em Educação Profissional. 2014. Dissertação (Sistemas de Gestão) - Universidade Federal Fluminense Niterói, 2014.
FRIGOTTO, G. Educação e a construção democrática no Brasil: da ditadura civil-militar à ditadura do capital. In: FAVERO, O.; SEMERARO, G. (Org.). Democracia e construção do público no pensamento educacional brasileiro. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 53-67.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 2. Edição e tradução de Carlos Nelson Coutinho; coedição, Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. - 2ª ed. - Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. In: 1ª CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, Brasília: 2006. No prelo.
RAMOS, Marise. Concepção do ensino médio integrado. 2008. Mímeo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) durante o processo editorial informando que o artigo está em processo de publicação, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).