The average subject and the authoritarian personality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i27.78366

Keywords:

Brazilian education, Mass psychology, Authoritarianism, Emancipatory education

Abstract

This paper proposes to contribute with the understanding towards a meaningful part of society’s agreement and consent to authoritarian ideals. Our main theoretical framework will be Theodor Adorno’s studies on the existence of an authoritarian potential in individuals that are potentially geared towards an authoritarian personality. A potential that would serve as basis for supporting the diffusion and edification of authoritarian character government’s ideals. Considering such analysis, psychoanalysis puts itself as an instrument of great value by helping understand the relationship between social and group context lived by the individual and their ideological perspective. These relationships, fundamented on the power of mass propaganda, will set the tone for social groups’ tendency to support authoritarianism. Consequently, to corroborate this approach, it will be paramount to rely on Sigmund Freud and Wilhelm Reich’s studies on mass behavior.

Author Biographies

Demétrio Alves de Melo, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Ceará (2007). Mestre em Educação Brasileira pela UFC (2022). Professor da rede privada de ensino nas disciplinas de história, filosofia, sociologia e geografia. Escritor com três livros já publicados, sendo um deles, Network Marketing - O Negócio do Século XXI, um dos mais vendidos do Brasil, segundo a revista Gestão e Negócios n. 77 e 89. Pesquisador do LABOR (Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional da UFC)

Océlio Jackson Braga, Universidade Federal do Ceará - UFC

PhD in Brazilian Education from the Federal University of Ceará. He holds a degree in Philosophy from the State University of Ceará and a Master's in Education from the Federal University of Ceará. He is an Adjunct Professor at the Federal University of Piauí (UFPI), lecturer, writer and researcher at the Laboratory of Studies on Work and Professional Qualification-LABOR / UFC. He was president of the Permanent Evaluation Committee (2015-2017-Campus Floriano / UFPI); member of the Research Ethics Committee (2017/UFPI). Consultant in Educational Management and Teacher Training. Currently, he is a professor at the Faculty of Education of the Federal University of Ceará and develops research in the area of philosophy and sociology of education.

Enéas de Araújo Arrais Neto, Instituto Federal do Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Ceará (1981); Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (1986), Doutorado Sanduiche pelo Institute of Education da University of London - Uk (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1999); Pós-doutorado em Filosofia da Arte e Subjetividade pela Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales-Fr;Pós-Doutorado na UNINOVE em São Paulo, Brasil, em 2013, sobre Formação Humana Integral em Marx, Gramsci e na Teoria Crítica. Entre 1978 e 1987 foi professor de ensino fundamental e médio em diversas disciplinas em escolas particulares no Ceará. Foi Arquiteto da Secretaria de Desenvolvimento Urbano do Estado do Ceará, Arquiteto em Indústria, Arquiteto em Empresa de Construção Civil-EGO; Arquiteto em Escritório de Arquitetura. Foi Professor concursado de Projeto Arquitetônico, Desenho Arquitetônico, e Tecnologia de Materiais de Construção, na Escola Técnica Federal do Ceará, atual IFCE (1991-1992). De 1993 a 2016 foi Professor Concursado da Universidade Federal do Ceara, atuando nas áreas de Trabalho e Educação, Políticas Educacionais e Gestão da Educação, Educação Popular e Movimentos Sociais. Cedido pela UFC para ser Pró-Reitor de Pesquisa e Pós-Graduação da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2004). Atualmente é Professor Associado aposentado (PROPAP-prof.aposentado voluntário) da Universidade Federal do Ceará, lotado na FACED/UFC, onde fundou e coordena o LABOR - Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional que também é grupo de pesquisas certificado no CNPQ, do qual o prof. Enéas Arrais Neto é lider. Foi Coordenador eleito do Forum dos Programas de Pos-Graduação em Educação do Norte e Nordeste - FORPRED/NNE, organismo vinculado à ANPED - Associação Nacional de Pesquisa e Pos-Graduação em Educação,de 06/2011 a 12/2012 . Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC, reconduzido por eleição para dois mandatos consecutivos de dois anos cada (2009-2011 e 2011-2013), No PPGE/UFC, foi Coordenador da linha de Pesquisas de Trabalho e Educação e da linha de Pesquisas de Filosofia e Sociologia da Educação (da qual foi criador). Fundou e Coordena o Eixo de pesquisas de Economia Política, Sociabilidade e Educação, do mesmo Programa de Pós-Graduação em Educação; É vice-líder do NUPEP - Núcleo de Pesquisas em Educação Profissional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. É docente orientador de Doutorado na área de Educação, com ênfase em Capitalismo e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, capitalismo, trabalho, arquitetura escolar, globalização e qualificação profissional e Filosofia da Arte. É pesquisador do Grupo de Física Aplicada e Docência do IFCE - GFAD. É Presidente do Conselho Editorial da Coleção Labor, na Editora UFC e Editor Chefe da Revista Labor (www.revistalabor.ufc.br) na UFC. Foi o Coordenador geral e organizador dos Encontros Internacionais Trabalho e formação dos Trabalhadores (I, II, III, IV, V, VI); É membro do Comitê editorial da Revista Educação em Debate/UFC. De 2009 a 2011 foi bolsista de Transferência de Tecnologia e Extensão Tecnológica da FUNCAP/Ce - Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Foi assessor do Conselho Estadual de Educação do Ceará 2009-2014. Em 2017 foi Docente dos cursos de Engenharia Civil e Arquitetura e Urbanismo do Centro Universitário UNICHRISTUS. Atual professor concursado no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará; Docente de Graduação nos cursos de Licenciatura em Matemática, Licenciatura em Letras e Licenciatura em Física, e docente e pesquisador de pós-graduação no PPGArtes/IFCe.

Eduardo Ferreira Chagas, Universidade Federal do Ceará - UFC

He holds a degree in Philosophy from the State University of Ceará (1989), a Master's in Philosophy from the Faculty of Philosophy and Human Sciences of the Federal University of Minas Gerais (1993) and a PhD in Philosophy from the Universität Kassel (2002). He is an effective professor (Associate 4) of the Philosophy Course and the Graduate Program in Philosophy at the Federal University of Ceará - UFC, professor of the Professional Master's Program in Philosophy (PROF-FILO) and Collaborating Professor of the Graduate Program in Brazilian Education from FACED - UFC. Coordinator of the Marxist Studies Group - GEM, linked to the Philosophy, Politics and Education Axis, linked to the Graduate Program in Brazilian Education at FACED - UFC. Advisor of the Young Talents Program/CNPQ. He is currently a CNPq Research Productivity Scholar (PQ level 2); he is Editor of Dialectus Magazine

References

Bibliografia
ABRANCHES, Sérgio (et. al.). Democracia em risco? 22 ensaios sobre o Brasil hoje. São Paulo: Cia. das Letras, 2019.

ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor. Ensaios Sobre a Psicologia Social e Psicanálise. São Paulo: Unesp, 2015.

ADORNO, Theodor. Estudos sobre a personalidade autoritária. São Paulo: Unesp, 2019.

ADORNO, Theodor. Aspectos do novo radicalismo de direita. São Paulo: Unesp, 2020.

ARENDT, Hannah. Origens do Totalitarismo. São Paulo: Companhia de Bolso, 2012.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica. Rio de Janeiro: Zahar editores, 2ª ed, 1983.

FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do eu. Rio de Janeiro: L&PM, 2013.

FREUD, Sigmund. O mal-estar da cultura. Rio de Janeiro: L&PM, 2017.

FROMM, Erich. O medo à liberdade. Rio de Janeiro: Zahar editores, 4ª ed, 1965.

KONDER, Leandro. Introdução ao fascismo. São Paulo: Expressão popular, 2ª ed, 2009.

LE BON, Gustave. Psicologia das multidões. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 3ª ed, 2018.

LINZ, Juan; STEPAN, Alfred. “Toward Consolidated Democracies”, Journal of Democracy, v. 27, n. 2, 1996, pp. 14 - 33.

MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1968.

MAAR, Wolfgang Leo. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. 1. ed. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 1995.

MOUNK, Yascha. O povo contra a democracia. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

PAXTON, Robert. A anatomia do fascismo. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

PLATÃO. A República. São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda, 2000.

REICH, Wilhelm. Psicologia das massas do fascismo. São Paulo: Martins fontes, 2001.

SAFATLE, Vladimir. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo editorial, 1º ed. 2008.

SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2º ed. 2016.

SILVA JUNIOR, João dos Reis; SGUISSARDI, Valdemar. Novas faces da educação superior no Brasil: reforma do Estado e mudança na produção. Bragança Paulista: Edusf, 1999.

Published

2022-07-10

How to Cite

MELO, Demétrio Alves de; BRAGA, Océlio Jackson; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo; CHAGAS, Eduardo Ferreira. The average subject and the authoritarian personality . Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 27, p. 477–500, 2022. DOI: 10.29148/labor.v1i27.78366. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/78366. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.