The Teacher Training at the Federal University of Santa Catarina: an analysis of its curricular transformations over time
Keywords:
Teacher Training in Social Sciences, Teaching Sociology, Higher education, Social ThoughtAbstract
The present paper integrates a broader research about the history of the Social Sciences in Santa Catarina, whose cut is circumscribed, especially in the Social Sciences developed at the Federal University of Santa Catarina (FUSC). The course that was the subject of reflection was created in 1973, having undergone numerous transformations since then, its last curricular reform occurred in 2006. This period between the decade of 1970 and the years 2000 is the temporal cut here adopted for the examination of their curricular changes. It is hoped to develop a reflection that makes possible to understand the different conceptions of teacher training in Social Sciences, and how they are shown in the different curricular designs, at the same time as they are inserted in a broader dynamics of Social Sciences in the Brazil.References
AUEDE, Bernadete W.; CAMPOS, Glória G. S.; FERREIRA, Marilene S. Egressos do Curso de Ciências Sociais da Universidade Federal de Santa Catarina: profissão em movimento. Mosaico Social, v. III, p. 21-42, 2006.
CARVALHO, Lejeune M. G. X.; MATTOS, Sergio S. Sociólogos & Sociologia: história das suas entidades no Brasil e no mundo. São Paulo: Anita Garibaldi, 2005.
COELHO DOS SANTOS, Silvio. A Antropologia em Santa Catarina. In: COELHO DOS SANTOS, Silvio (Org.), Memória da Antropologia no Sul do Brasil. Florianópolis: EDUFSC/ABA, 2006, p. 17-77.
LIEDKE FILHO, Enno Dagoberto. “A Sociologia no Brasil: história, teorias e desafios.” Sociologias, v. 7, n. 14, 2005. p. 376-436.
MARTINS, Carlos B.; WEBER, Silke. Sociologia da Educação: democratização e cidadania. In: MARTINS, Carlos B; MARTINS, Heloisa H. T. S. Horizontes das Ciências Sociais: Sociologia. São Paulo: ANPOCS, 2010, p. 131-201.
MELO, Manoel P. C. Quem explica o Brasil. Juiz de Fora: Editora UFJF, 1999.
MEUCCI, Simone. Artesania da Sociologia no Brasil: contribuições e interpretações de Gilberto Freyre. Curitiba: Appris, 2015.
MICELI, Sergio. “Condicionantes do desenvolvimento das Ciências Sociais.” In: MICELI, Sergio (org.). História das Ciências Sociais no Brasil. Vol. 1. São Paulo: Editora Vértice/Idesp/Finep, 1989. p. 72-110.
MICK, Jacques; DIAMICO, Manuela de Souza ; LUZ, Joel Rosa. O perfil do egresso do curso de Ciências Sociais da UFSC (2000-2009). Mosaico Social, v. VI, p. 347-386, 2012.
OLIVEIRA, Amurabi. A Expansão Conservadora dos Cursos de Formação de Professores em Ciências Sociais em Santa Catarina. Revista Pós Ciências Sociais, v. 13, n. 25, p. 87-103, 2016.
______. Revisitando A História do Ensino de Sociologia na Educação Básica. Acta Scientiarum Educatium, v. 35, n. 2, 2013, p. 179-189.
OLIVEIRA, Amurabi; SILVA, Camila Ferreira. A Sociologia, os Sociólogos e a Educação no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 31, n. 91, 2016, p. 1-15.
PINTO, Costa & Carneiro, Edison. As ciências sociais no Brasil. Rio de Janeiro: CAPES (Série Estudos e Ensaios, nº 6), 1955.
REESINK, Misia L.; CAMPOS, Roberta Bivar Carneiro. “A Geopolítica da Antropologia no Brasil: Ou como a província vem se submetendo ao Leito de Procusto.” In: SCOTT, Parry; CAMPOS, Roberta Bivar C.; PEREIRA, Fabiana G. (org.) Rumos da Antropologia no Brasil e no mundo: geopolíticas disciplinares. Recife: Editora UFPE-ABA, 2014. p. 53-82.
TAKAGI, Cassiane T. T. Formação de professores de Sociologia do Ensino Médio: um estudo sobre o currículo do curso de ciências sociais na Universidade de São Paulo. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA – UFSC. Boletim de Ciências Sociais. s/v, nº 17, 1980.
_______. Curso de Ciências Sociais – Projeto Político Pedagógico. Florianópolis, 2006.
WEBER, Silke. O Professorado e o Papel da Educação na Sociedade. Campinas: Papirus, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).