Problem-based learning

experiences in Professional and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.44832

Keywords:

Professional Education. Teaching. Problem-based learning.

Abstract

This study aims to learn about the concepts of active methodologies in Professional and Technological Education, in order to report the experience of using Problem-Based Learning (PBL) in the context of the National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education, in Youth and Adult Modality (PROEJA), in a federal educational institution. Thus, it is guided by a qualitative research, using the bibliographic technique and the experience report. It is divided into 02 (two) sections: a) it discusses active methodologies as a teaching strategy that can enable integral training at EPT; b) reports the experience of PBL in the context of PROEJA. It is concluded that PBL has a dynamic and strategic bias, which can promote collaborative work, creativity, autonomy, flexibility, commitment and oral communication by students, which is in line with institutional objectives.

Author Biographies

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente é professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional.

Angélica Tommasini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Especialista em Atendimento Educacional Especializado (AEE) e Educação Especial (2019). Especialista em Gestão Social: Políticas Públicas, Redes e Defesa de Direitos (2017). Assistente Social graduada pela Universidade de Passo Fundo/RS (2015). Licenciada em Serviço Social pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Sertão/RS (2018). Pós-graduanda em Teorias e Metodologias da Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Sertão/RS (2019-2020). Bolsista do Projeto de Ensino: Produção de estratégias e de materiais didático-pedagógico de apoio ao docente da Educação Profissional e Tecnológica (2017-atual). Bolsista voluntária do Projeto de Pesquisa: Estratégias de ensino na Educação Profissional e Tecnológica. Membro do Grupo Técnico Municipal GTM do Programa Primeira Infância Melhor -PIM do município de Coxilha/RS (2018-atual). Assistente Social coordenadora do CRAS Coxilha/RS. Tem experiência nas seguintes áreas: Infância, Adolescência, Família, Educação e Políticas Públicas.

References

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Published

2020-10-19

How to Cite

CASTAMAN, Ana Sara; TOMMASINI, Angélica. Problem-based learning: experiences in Professional and Technological Education. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 43–61, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.44832. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/44832. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

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