The historical-critical pedagogy as educational paradigm and theoretical-methodological conception for educational product validation at PROFEPT

Authors

  • elen de fátima labo barros costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/IFMA
  • Maria Cristina Santos Universidade Federal de São carlos

DOI:

https://doi.org/10.29148/labor.v1i24.53047

Keywords:

Pedagogia Histórico-Crítica; PROFEPT.

Abstract

Historical-Critical Pedagogy has its methodological-theoretical tenets based in studies and pedagogical practice from professor Dermeval Saviani, who in opposition to the traditional model  suggests a new teaching paradigm. It is a paradigm with Marxist nature that has as its principles the role of education as an instrument for the development / confrontation of social issues and a school as a space for critical appropriation of knowledge that starts from social reality, problematizing and re-signifying this reality. Therefore, this paper had analysed how Historical-Critical Pedagogy may contribute to teacher training in the Professional and Technological Graduate Programme (PROFEPT). Being more specific, the aim consists in understand how this educational paradigm can build it into a possibility to development, application and validation of the educational product which is the outcome at the end of the course. Historical-Critical Pedagogy, training and teaching praxis have been defined as categories of analysis. In order to understand the object of study and its categories, has been defined the dialectical historical materialism as the method of approach, and as far as methodological procedures are concerned, it consists in a literature review and documentary research that deal with the analysed subject. As a conclusion it is possible to highlight that not all educational products presented at the end of the programme have an educational paradigm that works as methodological-theoretical support into your conception and validation, and, the Historical-Critical Pedagogy, beyond of the combination with your theoretical, methodological and epistemological tenets from PROFEPT, which establishes as a paradigm that adds quality and meaning to the educational products.

Author Biographies

elen de fátima labo barros costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/IFMA

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/UFSCAR (2016). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2002), Graduada em Pedagogia pela Universidade CEUMA (1993). Graduada em Artes Práticas pela Universidade Federal do Maranhão/UFMA (1987). Professora do PROFEPT/Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica. Professora Magistério Superior do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/IFMA.

Maria Cristina Santos, Universidade Federal de São carlos

Professora Associada no Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos DED/UFSCar. Graduada em Ciências Sociais pela Associação Limeirense de Educação (1996) Mestre (2001) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2007). Pós-doutora em "Ambiente e Sociedade", linha de pesquisa Dinâmica socioeconômica nos Ambientes urbano e rural" pela Universidade Estadual de Goiás (2017). Pós-doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2017) Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFSCar. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação no Campo/GEPEC/UFSCar.

References

BARBOSA, Ana Cecília C. Os Institutos Federais: reflexões sobre a ifetização a partir do
processo de elaboração do Regimento Geral do IFS. 2012. Dissertação (Mestrado em Psicologia
Social). Núcleo de Pós-Graduação e Pesquisa em Psicologia Social, Universidade Federal de
Sergipe, Sergipe, 2012. Disponível em:<
http://bdtd.ufs.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=979 >. Acesso em: 08/08/2014.
BOMFIM, Alexandre Maia do; VIEIRA, Valéria ; DECCACHE-MAIA, Eline. A crítica da crítica dos mestrados profissionais: uma reflexão sobre quais seriam as contradições mais relevantes. Revista Ciências e Educação, Bauru, v. 24, n. 1, p. 245-262, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v24n1/1516-7313-ciedu-24-01-0245.pdf. Acesso em: 19/06/2020.
BRASIL. CAPES. Portaria Nº 080, de 16 de dezembro de 1998. Brasília: CAPES, 1998. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/avaliacao-n/1892015-Portaria-CAPES-080-1998.pdf. Acesso em: 20/05/2020.
BRASIL. Lei nº 11.892/2008. Brasília: Presidência da República, 2008a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 18/06/2020.
BRASIL. Mãos à obra, Brasil: proposta de governo [online]. 2008b. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisa Social, 2008b. Disponível em :< <http://books.scielo.org> Acesso em:
21/11/2015.
BRASIL. Resolução do Conselho Superior nº 161/2016. Espirito Santo: IFES, 2016. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma2017/Documentos/Res_CS_161_2016_-Cria_o_Programa_de_P%C3%B3s-gradua%C3%A7%C3%A3o_em_Educa%C3%A7%C3%A3o_Profissional_e_Tecnol%C3%B3gica_e_aprova_seu_Regulamento_interno.pdf.pdf. Acesso em: 20/05/2020.
BRASIL. Lei nº 9.394/1996. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 20/05/2020.
BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Sinopses Estatísticas da
Educação Básica. 2018a. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolarsinopse-sinopse>Acesso em: 03/06/2019.
BRASIL. CAPES. Documento de área 46/Ensino. Brasília: CAPES, 2018b. Disponível em: http://capes.gov.br/images/Documento_de_%C3%A1rea_2019/ENSINO.pdf. Acesso em: 20/05/2020.
BRASIL. Regulamento do PROFEPT. Espirito Santo: IFES, 2018c. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma_2018/Regulamento/Res_CS_22_2018_-_Regulamento.pdf. Acesso em: 20/05/2020.
BRASIL. Plataforma Nilo Peçanha. Brasília: SETEC/MEC, 2019. Disponível em: http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/. Acesso em: 20/05/2020.
BRASIL. Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica/PROFEPT. Espirito Santo: IFES, 2020. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/doc. Acesso em: 20/05/2020.
CHESNAIS, François; PLIHON, D. (coord.). As armadilhas do capital: apelo dos
economistas para se sair do pensamento utópico. Lisboa: Campo da Comunicação, 2002.
COSTA, Elen de Fátima Lago Barros. Trabalho e carreira docente nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. 2016. (Tese de Doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação/UFSCar). São Carlos/SP: UFSCar, 2016. 265 p. Disponível em: Acesso em:
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto n. 5154/2004: um debate no contexto controverso da democracia
restrita. 2012. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org).
Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2012.
MACHADO, L. R. de S. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, DF, v. 1, n. 1, jun. 2008. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/2862. Acesso em: 19/06/2020.
MALANCHEN, Julia; ANJOS, Ricardo Eleotério dos. O papel do currículo escolar no desenvolvimento humano: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. In Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 118-129, dez. 2013.
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; MARTINS, Lígia Márcia. Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas. In Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 51, p. 383-385, jun 2013.
MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. 2ª ed. Campinas: Autores Associados, 2015.
MARTINS, Lígia Márcia. O legado do século XX para a formação de professores. In MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE. Newton (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. Pp.13 a 31.
MENDES, Carolina Borghi; BIANCON, Mateus Luiz; FAZAN, Paulo Borges. Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências. Revista Ciência e Educação, (Bauru), Bauru , v. 25, n. 3, p. 815-831, Setembro, 2019 . Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132019000300815&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 19/06/2020.
MOREIRA, M. A. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de PósGraduação, ano 1, n. 1, p. 131-142, 2004. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/26. Acesso em: 29/06/2020.
MOREIRA, Maria Cristina do A.; ROÇAS, Gisele; PEREIRA, Marcus Vinicius.; DOS ANJOS, Malyta B. Produtos educacionais de um curso de mestrado profissional em ensino de ciências. Revista Brasileira Ensino de Ciências. Tecnol., Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 344-363, set./dez. 2018. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/26. Acesso em: 29/06/2020.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 34. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8.ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação v. 12 n. 34 jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 26/08/2017.
SAVIANI, Dermeval. Antecedentes, origem e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. In MARSIGLIA, A. C. G. (org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011. pp. 197-225.
SAVIANI, Dermeval. Contextualização histórica e teórica da pedagogia histórico-crítica. In: D. SAVIANI, Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações, 8.ed. Campinas: Autores Associados, 2003. p. 111-125.
SAVIANI, Dermeval. Educação socialista, Pedagogia Histórico-Crítica e os desafios da sociedade de classes. In LOMBARDI, José Claudinei e SAVIANI, Dermeval (orgs.) Marxismo e Educação debates contemporâneos. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. Pp. 223-274.
SINGER, André. Os sentidos do Lulismo: reforma gradual e pacto conservador. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Published

2020-10-19

How to Cite

LABO BARROS COSTA, Elen de fátima; SANTOS, Maria Cristina. The historical-critical pedagogy as educational paradigm and theoretical-methodological conception for educational product validation at PROFEPT. Revista Labor, [S. l.], v. 1, n. 24, p. 175–199, 2020. DOI: 10.29148/labor.v1i24.53047. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/labor/article/view/53047. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.